Każdy z nas, nawet nie będąc wielkim fanem muzyki hip-hopowej, kojarzy takich raperów jak Jay-Z, Diddy i Dr.Dre. Ich rozpoznawalność sięga dużo dalej niż świat muzyki. Można ich nazwać mianem gwiazd, nie tylko ze względu na ich dokonania w świecie muzyki. Ale także dzięki ich imponującym decyzjom inwestycyjnym, które przynoszą im coraz większy rozgłos.
Geniusz muzyczny mnoży dolary
Raperem, który „króluje” na liście najbogatszych wg listy Forbes jest Jay-Z. Jego obecny majątek szacowany jest na około 900 milionów dolarów. Drugi na liście znajduje się słynny raper Diddy, którego majątek wyceniany jest na około 825 milionów dolarów. Ostatni w zestawieniu, z kwotą 770 milionów dolarów, jest muzyk Dr. Dre.
Aby znaleźć się w pierwszej trójce najlepiej zarabiających raperów, nie wystarczy tylko liczyć na swój geniusz muzyczny. Przykładem rapera, który może się pochwalić największą ilością sprzedanych płyt, jest Eminem. Jego majątek szacowany jest na około 120 milionów dolarów, który głównie zbudowany został na jego telnecie artystycznym.
Raperów plasujących się na podium zestawienia wyróżnia fakt, że są także wyśmienitymi biznesmenami.
Jay-z przygotowuje się do otwarcia sieci fast foodów
Najbogatszy z raperów – Jay-Z – w latach 90. założył firmę „Rocawear”, którą w ciągu dekady sprzedał za 200 milionów dolarów. Dobrym posunięciem było także kupno marki szampana „Armad de Brignac”, z której odnotowuje coraz większe zyski. Jednym z bardziej udanych interesów artysty było także kupno serwisu streamującego muzykę „Tidal”, którego wartość wzrosła dziesięciokrotnie od momentu kupna. Raper zajmuję się także produkcją filmów. Posiada wytwórnię zajmująca się wydawaniem płyt oraz marketingiem.
W tym roku raper planuje otworzyć sieć fast foodów pod nazwą Hovino. Muzyk złożył już odpowiednie dokumenty, aby zastrzec nazwę. Hovino jako znak towarowy ma zostać zastrzeżony na całym świecie i będzie obejmował restauracje i kawiarnie, usługi gastronomiczne z dostawą, bary samoobsługowe, catering, usługi na wynos, bary, puby, coctail-bary i winiarnie. Jest także właścicielem drużyny klubu koszykarskiego NBA Brooklyn Nets.
Diddy stawia na promowanie marek
Diddy swój majątek zbudował głównie na biznesie. Posiada on dwie marki odzieżowe „Sean John” i „Enyce”. Jest także właścicielem wytwórni „Bad Boys”. Współpracuje z producentem wódki „Ciroc”, która przynosi mu pokaźne zyski w zamian za promocje marki. Stworzył swoją linię perfum i jest udziałowcem w sieci telewizyjnej „Revolt”.
Dr. Dre ma swój produkt w Apple
Najbardziej dochodowym biznesem Dr. Dre było stworzenie firmy produkującej słuchawki „Beats”, którą w 2014r. sprzedał firmie Apple za 3 mld USD. Raper jest właścicielem wytwórni płytowej „Aftermath Entertainment”. Posiada także nieruchomość w Kalifornii, której wartość wzrosła od momentu kupna o 20%.
Trudne miliarderów początki
Początki raperów nie należały jednak do łatwych. Wszyscy zaczynali od zera, najczęściej wywodząc się z trudnych środowisk. Dojście na szczyt kariery zawdzięczają wytrwałość, sprytowi i odrobinie szczęścia.
Raper Jay-Z zaczynał od handlu narkotykami na ulicach Brooklynu. To wtedy nauczył się, jak postępować w biznesie. Raper, mając problemy ze znalezieniem wytwórni, która będzie z nim chciała podpisać profesjonalny kontrakt – postanowił otworzyć własną. Dzięki takiemu posunięciu jego kariera nabrała rozpędu.
Diddy z kolei zaczynał karierę od roznoszenia gazet. Już wtedy wykazał się dużym sprytem i dbałością o szczegóły. Zaskarbił sobie sympatię dużej liczby odbiorców, układając gazety pod ich drzwiami, zamiast rzucać na teren ogrodu. I ten perfekcjonizm został z nim do dziś. Znana jest historia, gdzie Diddy widząc butelkę wódki, która reklamuje, na mało widocznym miejscu, poprosił barmana, żeby postawił ją na górnej półce.
Muzyk Dr. Dre zaczynał przygodę z hip-hopem od gry na imprezach domowych i klubach. Dopiero po stworzeniu z innymi raperami grupy N.W.A. wydał debiutancki album.
Chcąc stać się najbogatszym artystą, nie wystarczy tylko nagrywać i sprzedawać płyty. Aby zbudować prawdziwe imperium, należy zdywersyfikować swoje przychody oraz inwestować zyski w nowe biznesy. Dużą rolę w sukcesie muzyków, podczas tworzenia własnych przedsiębiorstw, jest ich rozpoznawalność. Dzięki swojej popularności produkty, które oferowali, bardzo szybko odnajdowały pokaźne grono klientów.
Kariera raperów pokazuje, że pomimo trudnych początków, ciężka praca, wytrwałość i wyczucie rynku, na którym funkcjonują, pomagają w odniesieniu sukcesu – zarówno w branży muzycznej, jak i biznesie.