Pierwszy tydzień marca przyniósł bardzo pozytywne zmiany cenowe na rynku diamentów – wzrosty we wszystkich kategoriach. Najmocniejsze tygodniowe wzrosty obserwowane były wśród najmniejszych diamentów. Indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach I-K i czystości VS-SI wzrósł aż o 4%, nadrabiając słabość z wcześniejszej części roku. Indeks RAPI dla diamentów 0,5-karatowych o tych samych parametrach czystości i koloru wzrósł o 1,8%. Wyraźne wzrosty notowały też indeksy RAPI dla diamentów 0,3 oraz 0,5-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2, rosnąc odpowiednio o 1,6% oraz 0,9%. Handlarze sygnalizują, że to jednak bardziej odzwierciedla braki w zapasach niż skok popytu.

Źródło: Rapaport.com
Niemniej, amerykańscy jubilerzy optymistycznie podchodzą do drugiego kwartału, widząc wciąż potencjał w amerykańskim konsumencie. Targi w Hongkongu także przebiły oczekiwania, chociaż te były ustawione bardzo nisko. Mimo dalej kiepskiej sprzedaży towarów luksusowych w styczniu, Międzynarodowe Targi Diamentów, Kamieni Szlachetnych i Pereł w Hongkongu pokazały dobre wyniki. Obrót luźnymi diamentami przekroczył niskie oczekiwania wystawców, ponieważ kupcy z całego świata pomogli zrównoważyć słaby popyt w Chinach.
Mamy też sezon publikacji wyników za 2024 r. i w przypadku firm wydobywczych oczywiście nie są one dobre. Alrosa utrzymała wynik netto na plusie, ale zmniejszył się on za cały rok aż o 77%. Warto dodać, że wyniki Alrosy sztucznie wspierają zakupy dokonywane przez państwowe repozytorium Gorkhan, przy czym skali ich zakupów Alrosa nie ujawniła. Burgundy i Lucapa z kolei notowały już straty. Patrząc jednak w przyszłość, słabe wyniki zmuszają firmy do restrukturyzacji i obniżania wydobycia oraz kosztów. Dla rynku oznaczać to powinno jego większe zrównoważenie.
Najważniejsze informacje z 10 tygodnia roku:
Dalej słaba sprzedaż towarów luksusowych w Hongkongu
Sprzedaż detaliczna w Hongkongu spadła w styczniu z powodu spowolnienia popytu na dobra luksusowe i innego terminie obchodzenia Nowego Roku Księżycowego.
Przychody ze sprzedaży biżuterii i zegarków spadły w styczniu o 18% rok do roku do 4,46 mld HKD (573,08 mln USD). Wartość ta była również niższa o 4% w porównaniu z poprzednim miesiącem. Sprzedaż we wszystkich kategoriach detalicznych spadła o 3,2% do 35,34 mld HKD (4,55 mld USD).
Spadek jest częściowo wynikiem zmiany terminu Nowego Roku Księżycowego. W tym roku święto miało miejsce 29 stycznia, w porównaniu do 10 lutego ubiegłego roku, co doprowadziło do większych zakupów na uroczystości odbywające się w grudniu, w porównaniu do początku roku, jak miało to miejsce w 2024 roku. Spadek wynika również z efektu wysokiej bazy porównawczej stycznia zeszłego roku, który skorzystał na ożywieniu turystyki, gdy granica między Chinami a Hongkongiem została ponownie otwarta po pandemii Covid-19.
„Patrząc w przyszłość, krótkoterminowe wyniki sektora detalicznego [będą] nadal uzależnione od zmiany wzorców konsumpcji odwiedzających i mieszkańców” — powiedział rzecznik rządu. „Mimo to, wdrażanie przez rząd różnych środków mających na celu pobudzenie gospodarki kontynentalnej i przyniesienie korzyści Hongkongowi, w połączeniu z proaktywnymi działaniami na rzecz promowania rozwoju turystyki i poprawy nastrojów lokalnych, a także zwiększeniem dochodów z zatrudnienia, będzie korzystne dla sektora”.
Lepsze od oczekiwań rezultaty The Hong Kong International Diamond, Gem & Pearl Show
Obrót luźnymi diamentami przekroczył niskie oczekiwania wystawców na tegorocznych targach w Hongkongu, ponieważ kupcy z całego świata pomogli zrównoważyć słaby popyt w Chinach.
Nastrój był pozytywny, zapytania silne, a niektórzy sprzedawcy zgłaszali transakcje. Ceny pozostały stabilne, ponieważ wzrosły koszty wymiany, powiedzieli dealerzy. Dealerzy akcentowali, że mieli niskie oczekiwania, a tymczasem popyt zaskoczył i było o wiele lepiej niż sądzili.
Międzynarodowe Targi Diamentów, Kamieni Szlachetnych i Pereł w Hongkongu rozpoczęły się w niedzielę na AsiaWorld-Expo (AWE) w okresie jednego z najgorszych kryzysów popytu na diamenty w Chinach w historii, a także ogólnie trudnego globalnego rynku oszlifowanych diamentów.
Wystawcy odnotowali jedynie minimalną poprawę apetytu ze strony Chin kontynentalnych w porównaniu z ubiegłym rokiem. Jednak ogólne nastroje w sektorze diamentów znacznie się poprawiły w ostatnich tygodniach, głównie z powodu niedoborów po cięciach produkcji przez firmy wydobywcze i producentów oszlifowanych diamentów.
Z drugiej strony jednak hale diamentowe wydawały się zatłoczone, ale były mniejsze i mniej prestiżowe niż w poprzednich latach. Wielu wystawców zajęło mniej metrów kwadratowych niż w przeszłości. Sprzedawcy powiedzieli, że kilka dużych marek nie było obecnych. Żadna z głównych firm diamentowych nie ogłosiła ważnych informacji, jak to często bywa na targach w Hongkongu w marcu i wrześniu.
Potężne tąpnięcie wyników Alrosy w 2024 r.
Zysk i przychody Alrosy spadły w 2024 r., ponieważ sankcje na rosyjskie diamenty i słaby popyt rynkowy na surowiec wpłynęły negatywnie na jej wynik finansowy.
Firma odnotowała zysk w wysokości 19,25 mld RUB (215,3 mln USD) za rok, w porównaniu z zyskiem w wysokości 85,18 mld RUB (952,8 mln USD) rok wcześniej. Przychody spadły o 26% do 239,07 mld RUB (2,67 mld USD). Podczas gdy duża część straty wynika z mniejszej bazy konsumentów surowca z powodu sankcji, słaby rynek doprowadził również do utraty wartości lub dewaluacji majątku trwałego Alrosy, wynoszącej łącznie 4,98 mld RUB (55,6 mln USD).
Alrosa i jej diamenty podlegają sankcjom ze strony USA i innych krajów zachodnich od czasu rozpoczęcia wojny Rosji na Ukrainie w lutym 2022 r. Główne rynki, w tym Indie i Dubaj, nadal zezwalają na import rosyjskich diamentów. Raport Alrosy za 2024 r. był jej trzecim pełnym oświadczeniem o wynikach od marca 2022 r. We wszystkich trzech przypadkach firma wstrzymała się z informacją o miejscu przeznaczenia swojej sprzedaży, co zwykle wskazuje, że największymi nabywcami są Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA) i Indie.
W grudniu firma ogłosiła, że produkcja w całym roku spadła o 4,6% do 33 milionów karatów.
W ciągu roku państwowy Gokhran kupił część surowca Alrosy. W marcu i ponownie w październiku Alrosa rozładowała paczki diamentów do repozytorium metali szlachetnych i kamieni szlachetnych. Firma nie ujawniła całkowitej masy karatowej ani wartości żadnej partii.
Dług netto Alrosy wynosił 107,9 mld RUB (1,21 mld USD) na dzień 31 grudnia, w porównaniu z 36,1 mld RUB (403,5 mln USD) rok wcześniej. Tymczasem wartość zapasów surowca wzrosła o 54% do 129,93 mld RUB (1,5 mld USD).
Firma zapowiedziała również, że obniży produkcję do 2025 r. i zwolni pracowników w obliczu wyzwań związanych z sankcjami i utrzymującym się słabym popytem.
Strata Lucapy i Burgundy za 2024 r.
Mniejsze spółki górnicze z branży diamentowej w 2024 r. miały problem z osiąganiem jakichkolwiek zysków. Przykładami tego są Lucapa i Burgundy.
Lucapa Diamond Company odnotowała stratę netto w wysokości 1,5 mln USD za rok 2024, w tłumaczeniu jej powołując się na niższe ceny diamentów, zakłócenia w produkcji i trudne warunki rynkowe.
Wynik ten oznacza jednak i tak zmniejszenie straty spółki z 17,2 mln USD w 2023 r. Przychody za 12 miesięcy spadły o 31% do 54,5 mln USD, co odzwierciedla słabsze środowisko cenowe.
Powódź w kopalni Lulo w Angoli wpłynęła na produkcję, podobnie jak globalna niepewność geopolityczna i gospodarcza, która wywierała presję na ceny diamentów, wyjaśnił górnik. Firma stanęła również w obliczu wyzwań infrastrukturalnych, w tym niewłaściwego zarządzania projektem przeprawy przez rzekę, który zakłócił dostęp do kluczowych obszarów górniczych.
Pomimo tych niepowodzeń Lucapa odzyskała 25 341 karatów surowca z Lulo w ciągu roku. Wolumen sprzedaży wyniósł 27 364 karatów, przy średniej cenie 1980 USD za karat. Kopalnia wydobyła pięć diamentów o masie ponad 100 karatów w ciągu roku. Przed sprzedażą w lipcu kopalnia Mothae w Lesotho wydobyła 19 839 karatów.
Lucapa zainicjowała również podwyższenie kapitału w celu wzmocnienia swojej pozycji finansowej, zabezpieczając 1,9 mln USD finansowania poprzez emisję akcji i plan zakupu. Patrząc w przyszłość, firma koncentruje się na stabilizacji operacji w Lulo, rozwijaniu projektu Merlin i radzeniu sobie z ciągłą zmiennością na rynku diamentów.
Z kolei Burgundy Diamond Mines odnotowało stratę netto za rok 2024 w wysokości 94,7 mln USD za okres 12 miesięcy, w porównaniu ze stratą w wysokości 676 000 USD za drugą połowę 2023 r.
Strata była wynikiem utraty wartości w wysokości 127 mln USD lub dewaluacji kopalni, majątku, zakładów i wyposażenia firmy na tle osłabionego popytu na diamenty i cen. Odroczony zwrot podatku od utraty wartości w wysokości 43,8 mln USD częściowo zrównoważył spadek.
Przychody za cały rok wyniosły 442,1 mln USD, w porównaniu z 257,5 mln USD za okres od lipca do grudnia rok wcześniej.