W tygodniu kończącym się 20 marca dalej przeważał popyt na diamenty, który szczególnie silny był w diamentach wysokiej jakości. Indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 wzrósł najmocniej, bo o 0,9%. W ciągu miesiąca wzrost w tej kategorii to już 4,4%. Indeks RAPI dla diamentów 1-karatowych wzrósł o 0,8%, a dla 0,5-karatowych o 0,4%. Jedynie największe kamienie 3-karatowe zanotowały spadek o 0,6%. Indeksy RAPI dla diamentów o niższych parametrach koloru i czystości pozostały względnie stabilne, z minimalnymi zmianami.

Źródło: Rapaport.com
Sprzedaż detaliczna w USA utrzymała wzrostową tendencję, ale była jednak poniżej oczekiwań. Niemniej, jubilerzy informują o stabilnym popycie na amerykańskim rynku mimo niepewności związanej z wojną celną rozpoczętą przez Donalda. Trumpa. Od strony podażowej warto zauważyć utrzymujący się słaby import nieoszlifowanych diamentów do Indii, co skutkuje niższą podażą oszlifowanych kamieni. Alrosa, w ramach oszczędności na trudnym rynku, ogranicza z kolei część swojej produkcji, zawieszając wydobycie w niektórych kopalniach. W przyszłości w podaż diamentów mogą też uderzyć planowane przez UE cła na amerykańskie towary, w tym diamenty.
Wyniki Signet Jewelers w 2024 r. były słabe, ale mimo wszystko raport za czwarty kwartał fiskalny ucieszył inwestorów ze względu na sygnalizację procesu restrukturyzacji – spółka planuje wyselekcjonować ok. 150 sklepów obecnie źle prosperujących i zamknąć je, a skupić się na najbardziej dochodowych lokalizacjach. Dodatkowo, chcąc lepiej wykorzystać korzyści skali, Signet chce zcentralizować centralizuje zaopatrzenie pod jednym zespołem, który będzie negocjował ceny w całym portfolio produktów, pozwalając markom skupić się na kreatywnym projektowaniu, asortymencie produktów i słuchaniu doświadczeń klientów.
Najważniejsze informacje z 12 tygodnia roku:
Wzrost amerykańskiej sprzedaży detalicznej w lutym poniżej oczekiwań
Sprzedaż detaliczna w USA wzrosła w lutym, mimo że obawy dotyczące taryf i trudne warunki pogodowe odstraszyły klientów. Przychody wzrosły o 0,2% m/m — po uwzględnieniu wahań sezonowych —do 722,7 mld USD. Wzrost ten nastąpił po spadku sprzedaży o 1,2% do 721,3 mld USD w styczniu, kiedy wydatki spowolniły po sezonie świątecznym. Jednak oczekiwania rynku były wyższe, rzędu 0,5-0,6%. Dodatkowo, National Retail Federation (NRF), która monitoruje wydatki, korzystając z danych dotyczących zakupów kartą kredytową i debetową, a nie z danych opartych na ankietach, odnotowała, że sprzedaż w lutym spadła o 0,2%.
„Wydatki konsumentów ponownie nieznacznie spadły w lutym z powodu połączenia trudnej zimowej pogody i spadku zaufania konsumentów spowodowanego taryfami, obawami o rosnące bezrobocie i niepewnością polityczną” — powiedział dyrektor generalny NRF Matthew Shay.
Sprzedaż wzrosła o 3,1% w porównaniu z poprzednim rokiem. W styczniu wzrost rok do roku wynosił 4,2%, zgodnie z Census Bureau.
Sześć z dziewięciu kategorii śledzonych przez NRF odnotowało wzrosty rok do roku w lutym. Segment odzieży i akcesoriów — obejmujący biżuterię — spadł o 0,8% w porównaniu ze styczniem, ale wzrósł o 3,8% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Sprzedaż internetowa wzrosła o 0,5% miesiąc do miesiąca i o 37% rok do roku. Kategoria artykułów sportowych, hobby, muzyki i księgarń była jedyną, która odnotowała miesięczną poprawę.
Alrosa planuje zawieszenie produkcji w części kopalń
Rosyjska firma wydobywająca diamenty Alrosa planuje wstrzymać produkcję w kilku swoich mniejszych złożach, aby zaoszczędzić pieniądze podczas trudnego okresu na rynku.
Od 1 kwietnia firma wstrzyma produkcję w swoich kopalniach aluwialnych w dolinie rzeki Anabar, które obejmują złoża Khara-Mas i Ochuos, obsługiwane przez spółkę zależną Alrosa, Almazy Anabara. Od 15 czerwca tymczasowo wstrzymane zostaną operacje górnicze w kopalni Verkhne Munskoye, w której znajdują się odkrywki Zapolyarny i Magnitny. Łączna produkcja w tych kopalniach miała wynieść w tym roku mniej niż 1 milion karatów, co stanowi 3% całkowitej produkcji firmy w 2025 roku.
Jak wyjaśnili przedstawiciele firmy Alrosa, decyzja została podjęta w ramach planu poprawy wydajności i optymalizacji kosztów. Zamknięcie aktywów na razie obniży koszty firmy w tym roku o 9 miliardów rubli (108,7 miliona dolarów).
Górnik będzie prowadził zamknięte kopalnie w trybie „gorącej konserwacji”, co oznacza, że firma będzie nadal utrzymywać infrastrukturę złóż, aby umożliwić szybkie wznowienie działalności po odbudowie globalnego rynku diamentów, jak podano. Chociaż zawieszenie może wpłynąć na wyniki Alrosy w 2026 r., nie wpłynie to na tegoroczną produkcję, która pozostaje niezmienna na poziomie 29 milionów karatów.
Spółka przeprowadzi w środę coroczną aukcję diamentów z kolekcji Alrosa Diamond Exclusive. Sprzedaż obejmie kilkadziesiąt wysokiej jakości diamentów o masie od 3 do 10 karatów oraz wybór kamieni o fantazyjnych kolorach. Najważniejszym punktem tej aukcji jest okrągły, 10-karatowy, oszlifowany diament Triple Ex o szacunkowej wartości ponad 50 milionów RUB (603 339 USD). Łącznie Alrosa spodziewa się, że sprzedaż przyniesie około 1 miliarda RUB (12,1 miliona USD).
Restrukturyzacja w Signet Jewelers
Signet Jewelers zamknie sklepy i scentralizuje zakupy diamentów w ramach strategicznego planu, poinformowali dyrektorzy po kwartalnych wynikach amerykańskiego sprzedawcy detalicznego.
Firma rozważa zamknięcie do 150 „słabo prosperujących” lokalizacji w ciągu najbliższych dwóch lat. Zidentyfikuje również do 200 „silnie prosperujących” sklepów w „upadających lokalizacjach” i zmieni ich pozycjonowanie na formaty poza centrami handlowymi — te działania są rozpisane w planie, którego realizacja ma zająć od 2 do 3 lat.
Szukając „korzyści skali”, jubiler centralizuje zaopatrzenie pod jednym zespołem, który będzie negocjował ceny w całym portfolio produktów, pozwalając markom skupić się na kreatywnym projektowaniu, asortymencie produktów i słuchaniu doświadczeń klientów, wyjaśnił Signet w prezentacji dla inwestorów. Zespół będzie zajmował się diamentami naturalnymi i laboratoryjnie hodowanymi, a także „podstawową” biżuterią, taką jak solitery, kolczyki i wisiorki, dodał Hilson w oświadczeniu dla Rapaport News.
Grupa zreorganizowała również kierownictwo i działalność swoich marek sklepowych — które wcześniej nazywała „banerami” — w czterech kategoriach: „Podstawowa biżuteria i romantyczne prezenty”, która obejmie Kay Jewelers i Peoples; „styl i trendy”, które obejmują Zales i Banter; „inspired luxury” obejmujący Jared and Diamonds Direct; oraz „digital pure play” obejmujący Blue Nile, James Allen i Rocksbox.
Nowa strategia zatytułowana „Grow Brand Love” następuje po mianowaniu J.K. Symancyka na stanowisko dyrektora generalnego w listopadzie i pojawia się w trudnym okresie dla Signet i amerykańskiego rynku biżuterii.
Przychody Signet spadły o 6% rok do roku do 2,35 miliarda dolarów w czwartym kwartale fiskalnym, który zakończył się 1 lutego 2025 r. i obejmował ważny okres świąteczny. Sprzedaż porównywalna — w oddziałach otwartych przez co najmniej rok — spadła o 1,1%. Zysk netto spadł o 84% do 100,6 miliona dolarów.
Sprzedaż w całym roku fiskalnym spadła o 7% do 6,7 mld USD, a zysk spadł o 92% do 61,2 mln USD.
Lucapa przejmuje kopalnię Lulo
Lucapa Diamond Company przejęła większościowy udział w kopalni Lulo w Angoli, co umożliwi jej uzyskanie większych zysków z przyszłych projektów w tym miejscu. Kopalnia wystartowała w 2015 r.
Firma zwiększyła swój udział do 51% z poprzednich 39% udziałów, po trzydniowym spotkaniu z zainteresowanymi stronami. Wśród nich znalazł się rząd Angoli, a także partnerzy joint venture Rosas i Petalas, którzy posiadali 10%, oraz państwowa firma handlująca diamentami Endiama, która wcześniej posiadała 51%, poinformowała w czwartek.
Lulo zawiera znaczną część dużych, drogocennych diamentów, co pozwoliło Lucapie zmniejszyć stratę w 2024 r. do 1,5 mln USD z 17,2 mln USD w roku poprzednim, pomimo słabych cen diamentów.
Lulo jest obecnie głównym złożem Lucapa, po sprzedaży kopalni Mothae w Lesotho w zeszłym roku. Lucapa jest również właścicielem kopalni Merlin w Australii, dla której poszukuje partnerów, którzy pomogą sfinansować jej plan produkcyjny o wartości 16 mln USD.
UE może nałożyć cła na amerykańskie diamenty
Unia Europejska jest gotowa nałożyć cła importowe na towary amerykańskie, w tym diamenty, kamienie szlachetne i metale używane w produkcji biżuterii, w odpowiedzi na „nieuzasadnione” podatki, jakie prezydent Donald Trump nałożył na aluminium i stal wwożone do USA. UE wyliczyła wartość tych towarów na ponad 28 mld USD.
UE opublikowała listę produktów, które zamierza objąć od połowy kwietnia, jeśli USA będą nadal egzekwować nowe cła na aluminium i stal przywożone do kraju z Europy. Przedmioty te obejmują diamenty nieprzemysłowe, obrobione, ale nieoprawione ani nieoprawione; rubiny, szafiry i szmaragdy luzem, srebro, platynę, pallad, metale szlachetne, i imitacje biżuterii wykonane z metali nieszlachetnych.
Jednak UE zauważyła, że jest gotowa współpracować ze Stanami Zjednoczonymi w celu znalezienia rozwiązania wojny taryfowej, które mogłoby doprowadzić do tego, że obie strony obniżą część lub całość podatków nałożonych na siebie nawzajem.
„Stosunki handlowe między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi są największe na świecie” — powiedziała Ursula von der Leyen, przewodnicząca Komisji Europejskiej. „Stany Zjednoczone nakładają 25% cło na import stali i aluminium. Głęboko żałujemy tego środka. Cła to podatki. Są złe dla biznesu, a jeszcze gorsze dla konsumentów. Te cła zakłócają łańcuchy dostaw. Wprowadzają niepewność dla gospodarki. Stawką są miejsca pracy. Ceny wzrosną w Europie i Stanach Zjednoczonych. W międzyczasie zawsze będziemy otwarci na negocjacje. Jesteśmy głęboko przekonani, że w świecie pełnym niepewności geopolitycznej i gospodarczej obciążanie naszych gospodarek cłami nie leży w naszym wspólnym interesie”.