Strona główna » Rynek diamentów tydzień 53, 2024 r.

Rynek diamentów tydzień 53, 2024 r.

autor Redakcja
0 komentarze

W tygodniu kończącym się 26 grudnia rynek diamentów zachowywał się spokojne, z oczywistą mniejszą aktywnością handlujących związaną z okresem Świąt Bożego Narodzenia. W Indiach ruch też jest mniejszy w związku z okresową pauzą w sezonie ślubów. Z kolei oczekiwania przed Chińskim Nowym Rokiem są umiarkowane ze względu na trudną sytuację tamtejszego konsumenta.

Źródło: Rapaport.com

Popyt dalej koncentrował się na mniejszych kamieniach. Indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 wzrósł o 0,4%, co daje wzrost w okresie miesiąca o 3,4%. W pozostałych kategoriach wielkości tych kolorów i czystości notowane były minimalne zmiany. Indeks RAPI dla 0,3-karatowych diamentów o kolorach I-K i czystości VS-SI wzrósł o 0,3%. Jednak w pozostałych kategoriach popyt na gorszej jakości diamenty był słabszy i notowały one spadki, z czego diamenty o masie 1 i 3 karatów spadły o 0,7% i 0,6%. 

Duża nadzieja w odbudowie popytu na diamenty pokładana jest w amerykańskim konsumencie, który po raz kolejny nie zawodzi. Visa podała, zgodnie ze swoimi danymi, że sprzedaż detaliczna w okresie świątecznym w USA wzrosła o 4,8% rok do roku, co wynika z poprawy zaufania konsumentów. Do tego jeszcze to segment odzieży i akcesoriów, obejmujący biżuterię, był jedną z głównych wzrostowych kategorii w tym roku, wzrastając o 5% w porównaniu z rokiem 2023. Dla porównania, w analogicznym okresie rok wcześniej nastąpił wzrost o 2,4%.  

Z kolei spółki wydobywcze starają się racjonalizować koszty., Ddmuchając na zimne, wolą nie oczekiwać skokowej poprawy, co jest dosyć naturalne – ten rok, słaby popyt i wysokie koszty mocno uszczupliły ich wyniki. Ostatnio Petra Diamonds ogłosiła, po pierwsze obniżki cen surowca diamentowego w odpowiedzi na spadki cen średnio o 7% podczas ostatniego przetargu, a po drugie ogłosiła redukcję zatrudnienia celem obniżki kosztów operacyjnych. 

Na koniec roku mamy też spore przejęcie w branży. Dostawca diamentów z siedzibą w Antwerpii, Choron Group, zgodził się przejąć AMC Group, jednego z sightholderów De Beers, co jest raczej rzadkim przypadkiem konsolidacji w branży handlu diamentami. Nie podano jednak parametrów finansowych transakcji. 

Najważniejsze informacje z 53 tygodnia roku:

Wysokie wydatki świąteczne Amerykanów

    Visa podała, zgodnie ze swoimi danymi, że sprzedaż detaliczna w okresie świątecznym w USA wzrosła o 4,8% rok do roku, co wynika ze wzrostu zaufania konsumentów.

    Segment odzieży i akcesoriów, obejmujący biżuterię, był jedną z głównych kategorii w tym roku, wzrastając o 5% w porównaniu z rokiem 2023. Dla porównania, w analogicznym okresie rok wcześniej nastąpił wzrost o 2,4%. Około 77% całkowitych wydatków w okresie świątecznym miało miejsce w sklepach stacjonarnych, co oznacza wzrost o 4,1% w porównaniu z 1,6% w roku 2023. Tymczasem 23% wolumenu płatności zostało zrealizowanych online, co stanowi wzrost o 7% w porównaniu z 10% w roku poprzednim.

    Visa skutecznie zablokowała prawie dwukrotnie większą liczbę podejrzewanych przypadków oszustw podczas Black Friday i Cyber ​​Monday w 2024 roku niż w roku 2023.

    Visa monitorowała sprzedaż detaliczną w okresie siedmiu tygodni od 1 listopada 2024 r.

    Plan oszczędności w Petra Diamonds

      Petra Diamonds obniżyła prognozę cenową dla surowych diamentów na pozostałą część roku fiskalnego, ponieważ zmaga się z utrzymującą się słabością w większości kategorii diamentów.

      Spółka spodziewa się teraz, że ceny surowca z kopalni Cullinan w Republice Południowej Afryki będą wynosić od 120 do 130 USD za karat, a nie od 125 do 135 USD za karat, jak pierwotnie przewidywano. Tymczasem diamenty z kopalni Finsch w Republice Południowej Afryki będą sprzedawane za 80 do 90 USD za karat, wobec wcześniejszej prognozy 98 do 105 USD za karat, a produkcja ze złoża Williamson w Tanzanii będzie osiągać cenę od 170 do 200 USD za karat, w porównaniu z pierwotnymi 200 do 225 USD za karat.

      Obniżki wynikają z faktu, że ceny surowca firmy w trzecim przetargu spadły o 7% w większości kategorii wielkości w porównaniu z pierwszym i drugim przetargiem, które odbyły się w październiku. Ceny porównywalne od początku roku fiskalnego spadły o 10% w porównaniu z trzema równoważnymi przetargami z poprzedniego roku, głównie z powodu słabości popytu na mniejsze diamenty.

      Podczas trzeciego przetargu w grudniu przychody spadły o 7% w porównaniu z łączną kwotą pierwszej i drugiej sprzedaży do 71 milionów dolarów, przy czym 20-procentowy spadek średniej ceny do 101 dolarów za karat przeważył nad 17-procentowym wzrostem wolumenu sprzedaży do 700 803 karatów. Sprzedaż w pierwszych trzech przetargach w tym roku spadła o 22% w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku do 146 milionów dolarów. Wolumen sprzedaży spadł o 22% do 1,3 miliona karatów, podczas gdy średnia cena spadła o 1% do 112 dolarów za karat.

      Firma zredukuje również liczbę miejsc pracy w swojej grupie i zespołach wsparcia operacyjnego w Republice Południowej Afryki, aby obniżyć koszty. Aby przeoprowadzić te działania, Petra mianowała Viveka Gadodię, wcześniej dyrektora ds. planowania i rozwoju, na stanowisko dyrektora ds. restrukturyzacji.

      „Wciąż jesteśmy zaangażowani w realizację naszego celu, jakim jest generowanie gotówki netto w roku fiskalnym 2025 i rozpoczęliśmy dodatkowe inicjatywy generowania oszczędności” — powiedział dyrektor generalny Petry Richard Duffy. „Niestety, wymagało to od nas zainicjowania procesu sekcji 189 (redukcji zatrudnienia)”.

      Gemfields restrukturyzuje biznesy

        Gemfields planuje ograniczyć wiele swoich operacji biznesowych i redukować miejsca pracy, ponieważ zmaga się ze spadkiem na rynku i innymi problemami wpływającymi na jego wynik finansowy.

        Firma zawiesi wszelkie wydobycie w złożu szmaragdów Kagem w Zambii na okres do sześciu miesięcy. Jednak będzie nadal przetwarzać rudę z obecnych zapasów. Górnik wstrzyma również wszystkie mniej istotne wydatki w swoich trzech aktywach wydobywczych rubinów w Mozambiku: Megaruma, Campos De Joia i Eastern Ruby Mining.

        Ponadto Gemfields zamyka projekt wydobycia złota Nairoto w Mozambiku i szuka nabywcy zarówno dla tego biznesu, jak i dla swojej kultowej luksusowej marki Fabergé. Spółka potencjalnie zmniejszy również liczbę miejsc pracy w ramach „celowej racjonalizacji operacji i organizacji przedsiębiorstw w całej grupie”.

        Posunięcie to następuje po ciągłym spadku przychodów na ostatnich aukcjach, które przyniosły wyniki „znacznie niższe niż te, których firma doświadczyła w ostatnich latach”, jak głosi oświadczenie Gemfields. Podczas ostatniej aukcji szmaragdów Gemfields sprzedało tylko 70% oferowanych partii, osiągając łączną kwotę 16,1 mln USD, najniższą od ponad dwóch lat. Tymczasem sprzedaż rubinów spadła o 17% do 128 mln USD w ciągu sześciu miesięcy zakończonych 30 czerwca, podczas gdy zysk spadł o 25% do 13,7 mln USD.

        „Grupa ogłasza, że ​​podjęła i będzie nadal podejmować działania mające na celu obniżenie kosztów i usprawnienie działalności biznesowej pośród czterech kluczowych wyzwań napotykanych jednocześnie” — poinformowała firma.

        Globalna nadpodaż, spowodowana zalewaniem rynku przez konkurenta z Zambii poprzez wielokrotne wyprzedaże i obniżone ceny w drugiej połowie roku, utrudniła działalność szmaragdową Gemfields. Niższa produkcja rubinów w kopalni Montepuez w Mozambiku również wpłynęła na wyniki spółki. Znaczna część oszczędności zostanie wykorzystana na dokończenie budowy drugiego zakładu przetwórstwa rubinów, który jest „krytyczny” dla zwiększenia produkcji i „dostarczania dodatkowych przychodów”. Projekt ten powinien zostać ukończony w pierwszej połowie 2025 r.

        Trudności gospodarcze w Chinach i turbulencje geopolityczne osłabiły rynek dóbr luksusowych i kamieni szlachetnych, wpływając również na sprzedaż firmy. Trwające niepokoje społeczne i związane z nimi przerwy w łańcuchu dostaw i logistyce w Mozambiku w wyniku wyborów powszechnych pogłębiają wszystkie te problemy. 

        Lucapa planuje zwiększyć udziały w kopalni w Angoli

          Lucapa Diamond Company ma przejąć większościowy udział w kopalni Lulo na początku 2025 r., co zapewni jej zwiększone możliwości eksploracji.

          Firma prowadzi obecnie rozmowy z rządem Angoli w celu zwiększenia swojego udziału z 39% do 51%. Lucapa, we współpracy z rządem Angoli, rozpoczęła produkcję w kopalni diamentów aluwialnych w 2015 r.

          Kopalnia Lulo ma znaczną część dużych, drogocennych diamentów, co zwiększyło jej ostatnią sprzedaż w trzecim kwartale, w której przychody wzrosły o 86% do 16,9 mln USD.

          Na początku tego roku Lucapa sprzedała swój 70% udział w kopalni Mothae w Lesotho lokalnej firmie usług górniczych Lephema Executive Transport. Decyzja o sprzedaży kopalni zapadła, gdy firma przeniosła nacisk na usprawnienie swojego portfolio i podstawowych aktywów.

          Spółka poszukuje również partnerów, którzy pomogą sfinansować plan produkcyjny o wartości 16 milionów dolarów dla kopalni Merlin w Australii – projektu, który ma wydobyć do 314 000 karatów w ciągu najbliższych pięciu lat.

          Firma „jest na dobrej drodze do sfinalizowania zmienionej umowy w nowym roku”, powiedział dyrektor generalny Lucapa Alex Kidman. Dodał, że jest przekonany, że umowa zostanie podpisana na początku 2025 roku.

          Choron przejmuje AMC Group

            Dostawca diamentów z siedzibą w Antwerpii, Choron Group, zgodził się przejąć AMC Group, jednego z sightholderów De Beers, co jest raczej rzadkim przypadkiem konsolidacji w branży handlu diamentami.

            Choron zintegruje zakłady produkcyjne i wiedzę specjalistyczną AMC ze swoją międzynarodową siecią, poinformowały obie belgijskie firmy we wspólnym oświadczeniu w poniedziałek. Umowa wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r. Firma pośrednictwa i doradztwa diamentowego Bonas Group zainicjowała i ułatwiła transakcję. Strony nie ujawniły warunków finansowych.

            „To przejęcie stanowi ważny kamień milowy dla Choron” — powiedział w poniedziałek Anshul Gandhi, jej dyrektor generalny. „Dziedzictwo doskonałości i pozycji rynkowej AMC uzupełnia naszą wizję dostarczania niezrównanej jakości i usług w branży diamentowej. Wspólnie wyznaczymy nowe standardy w łańcuchu dostaw diamentów, ze szczególnym uwzględnieniem wzmocnienia naszego rurociągu od kopalni do rynku”.

            AMC, co oznacza Arodiam Manufacturing Company, dostarcza certyfikowane oszlifowane diamenty luksusowym markom i sprzedawcom detalicznym w Azji i Europie. Siedziba firmy mieści się w Antwerpii od 1988 r., a dodatkowe operacje prowadzone są w Hongkongu i Szanghaju. Firma produkuje diamenty w swojej fabryce w Stellenbosch w Republice Południowej Afryki, która otrzymuje surowiec za pośrednictwem systemu przetargów De Beers. AMC sprzedało swój belgijski zakład produkcyjny HB Antwerp w 2020 r.

            Choron koncentruje się na dużych i wartościowych diamentach. W 2019 r. firma nabyła 425-karatowy surowiec od Petra Diamonds za nieco poniżej 15 mln USD we współpracy ze Stargems Group. W zeszłym roku kupiła prawa do produkcji 108,39-karatowego kamienia z kopalni Kao w Lesotho. Posiada 8,4% udziałów w Burgundy Diamond Mines, właścicielu kopalni Ekati w Kanadzie.

            Przeczytaj także

            Targeto.pl to niezależny serwis analityczny, stworzony przez specjalistów rynku finansowego. 

            Zawiera unikalne, fachowe analizy, przeglądy, raporty oraz komentarze dotyczące najbardziej perspektywicznych produktów i rozwiązań inwestycyjnych.

            Serwis targeto.pl prowadzony jest w celach edukacyjno-informacyjnych.

            Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715).

            Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie, a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

            © targeto.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.