W drugim tygodniu marca pozytywne tendencje cenowe na rynku diamentów z początku miesiąca są kontynuowane, chociaż skala wzrostów nie jest tak duża. Popyt koncentrował się na małych kamieniach o najwyższej jakości – indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 wzrósł o 1,1%. W pozostałych kategoriach wagowych zmiany były minimalne. Podobnie wyglądała sytuacja wśród diamentów o gorszych parametrach koloru i czystości – zmienność cen była minimalna w granicach od -0,2% do +0,1%. Lepiej zachowywały się diamenty o niskiej masie.

Źródło: Rapaport.com
Informacje płynące z targów w Hongkongu są umiarkowanie pozytywne, widać pewne odbicie zainteresowania wśród kupców z Chin. Uczestnicy rynku sygnalizują pojawiające się zapytania z Chin dotyczące raczej mniejszych kamieni. Biorąc pod uwagę wzmożone wysiłki chińskich władz mające na celu pobudzenie konsumpcji, można być umiarkowanym optymistą odnośnie do poprawy sytuacji na chińskim rynku w tym roku. Z kolei amerykańskie cła na chińskie towary mogą osłabić produkcję tamtejszych jubilerów.
W kontekście obecnych zawirowań w amerykańskiej gospodarce (szafowanie cłami, sygnały słabości rynku pracy, cięcie prognoz wzrostu PKB na ten rok) zwracamy uwagę na niższą od oczekiwań inflację CPI za luty, co może być kluczowym argumentem dla Fedu w kwestii ratowania gospodarki i giełdy. Obniżki stóp utrwaliłyby tymczasem siłę amerykańskiego konsumenta i pozytywnie wpłynęły na popyt na rynku jubilerskim.
Najważniejsze informacje z 11 tygodnia roku:
Dobry rok IGI
Przychody International Gemmological Institute (IGI) wzrosły w zeszłym roku w związku ze wzrastającym popytem na certyfikację diamentów syntetycznych.
Indyjskie laboratorium odnotowało 17% wzrost przychodów w 2024 r., które wyniosły 10,53 mld INR (120,6 mln USD), podczas gdy zysk za cały rok wzrósł o 29% do 4,27 mld INR (48,9 mln USD).
Dane rok do roku za czwarty kwartał wykazały 6% wzrost przychodów i 45% wzrost zysku.
Wskazując na rosnący popyt na diamenty syntetyczne i certyfikowane kamienie, IGI — oferujące szereg raportów dotyczących diamentów, kamieni szlachetnych i biżuterii — podkreśliło swoją istotną rolę w obu tych obszarach.
„Mając 33% udziału w globalnym rynku certyfikacji diamentów i 65% w diamentach laboratoryjnych, nadal rozszerzamy naszą obecność i ulepszamy naszą ofertę usług” — stwierdził dyrektor zarządzający i dyrektor generalny IGI Tehmasp Printer.
Firma zakończyła również przejmowanie franczyz IGI Belgium i IGI Netherlands pod koniec ubiegłego roku.
„Ponieważ grupa jest teraz skonsolidowana w Indiach, naszym celem jest wykorzystanie mocnych stron Indii w zakresie produkcji i polerowania, obok obecności detalicznej IGI w USA, Europie i Chinach” — powiedział Eashwar Iyer, globalny dyrektor finansowy firmy.
Nowe sklepy Tanishq w USA
Tanishq, indyjska marka biżuterii należąca do Titan Company, rozszerzyła swoją obecność w USA na Atlantę i Seattle, kontynuując wysiłki, aby dotrzeć do konsumentów-ekspatów mieszkających za granicą.
Firma otworzyła showroom w Seattle w stanie Waszyngton 28 lutego. Sklep, piąty w USA, zajmuje powierzchnię 3460 stóp kwadratowych i oferuje ponad 5000 elementów biżuterii, które łączą dziedzictwo Azji Południowej z nowoczesnym wzornictwem.
Następnie Tanishq zorganizowało oficjalną ceremonię otwarcia swojego szóstego sklepu w Atlancie w stanie Georgia. W salonie wystawowym o powierzchni 3270 stóp kwadratowych znajduje się również ponad 5000 elementów, w tym kolekcje ślubne i nowoczesna, codzienna biżuteria. Firma wybrała Atlantę ze względu na rosnący popyt w regionie.
Nowe lokalizacje są następstwem otwarć w New Jersey, Teksasie i Illinois. Firma planuje otworzyć od 20 do 30 sklepów w Ameryce Północnej i na Bliskim Wschodzie do przyszłego roku.
Słabsze przychody Brilliant Earth za 4 kwartał 2024 r.
Sprzedaż Brilliant Earth spadła o 4% rok do roku do 119,5 mln USD w czwartym kwartale, ponieważ konsumenci coraz częściej wybierali pierścionki zaręczynowe kosztujące mniej niż 5000 USD, co obniżyło średnią wartość zamówienia.
Spadek sprzedaży nastąpił nawet wtedy, gdy spółka odnotowała 10% wzrost liczby zamówień rok do roku w okresie od października do grudnia. Sprzedaż osiągnęła również górny pułap prognoz firmy, wyjaśniła dyrektor generalna Beth Gerstein. Zysk netto za ten okres wzrósł o 35% do 2,6 mln USD.
Sezon świąteczny podniósł sprzedaż, a Black Friday ustanowił rekord największej liczby rezerwacji w historii firmy. Pierścionki zaręczynowe były jednymi z najlepiej sprzedających się w tym okresie, a kolekcja pierścionków zaręczynowych tej firmy „błyszczała” przez trzy miesiące, ponieważ sprzedaż przewyższyła cały biznes pierścionków zaręczynowych o dwucyfrową wartość, powiedział Gerstein w telekonferencji dotyczącej zysków przepisanej przez Seeking Alpha. Pierścionki zaręczynowe dla mężczyzn również okazały się popularne, „przewyższając” poprzedni rok.
W całym roku sprzedaż spadła o 5% do 422,2 mln USD, podczas gdy zysk netto spadł o 16% do 4 mln USD.
W ciągu roku firma otworzyła dwa nowe salony wystawowe w Bostonie i Nowym Jorku, zwiększając ich łączną liczbę do 40. Planuje 2-3 kolejne nowe sklepy w 2025 r., w tym jeden w Teksasie.
Brilliant Earth przewiduje, że sprzedaż w pierwszym kwartale 2025 r. wyniesie łącznie od 93,5 mln USD do 95,5 mln USD, nieznacznie mniej niż rok wcześniej. W całym roku przewiduje się wzrost sprzedaży netto o 1% do 3%.
LGD obniża wydatki par na pierścionki zaręczynowe
Amerykańskie pary wydały w zeszłym roku o 5% mniej na pierścionki zaręczynowe, ponieważ kamienie centralne zrobione z diamentów laboratoryjnych zyskały na popularności, a są one znacząco tańsze niż diamenty naturalne.
Konsumenci, którzy wzięli udział w niedawnym badaniu, zapłacili średnio około 5200 USD za pierścionki zaręczynowe w 2024 r., w porównaniu z 5500 USD w roku poprzednim, zgodnie z raportem z serwisu ślubnego The Knot. Ta liczba spadła również o 10% w porównaniu z 2022 r. i 13% w porównaniu z 2021 r. Spadek nastąpił, ponieważ po raz pierwszy ponad połowa zakupionych kamieni centralnych została stworzona w laboratorium. Trend w kierunku materiałów syntetycznych w pierścionkach zaręczynowych w 2024 r. wzrósł o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim i o 40% w porównaniu z 2019 r.
Popyt na diamenty laboratoryjne wpływa również na średnią wagę centralnych kamieni diamentowych, biorąc pod uwagę, że średnia cena naturalnego pierścionka zaręczynowego z diamentem wynosi 7600 USD. W 2024 r. średnia masa centralnego kamienia wyniosła 1,7 karatów, w porównaniu ze średnią 1,5 karatów trzy lata wcześniej.
Konsumenci stają się również bardziej wybredni w kwestii zakupów. Około 54% osób składających propozycje spędziło od jednego do czterech miesięcy na wyborze i zakupie pierścionka zaręczynowego, podczas gdy 25% potrzebowało więcej czasu. Wzrost czasu poświęconego na zakupy był wynikiem zwiększenia liczby sklepów odwiedzanych przez respondentów. W 2024 r. przeciętna osoba składająca propozycje udała się do pięciu jubilerów, w porównaniu do zaledwie dwóch w latach 2022 i 2023, przy czym większość zauważyła, że ważne jest obejrzenie pierścionka osobiście przed zakupem.
The Knot przebadało prawie 17 000 par, które pobrały się w 2024 r.