Strona główna » Rynek diamentów tydzień 1, 2025 r.

Rynek diamentów tydzień 1, 2025 r.

autor Redakcja
0 komentarze

W tygodniu na przełomie roku 2024 i 2025 uczestnicy rynku wciąż jeszcze głównie zajęci byli świętowaniem i przygotowaniem do celebracji nowego 2025 r. Popyt zmniejszył się, ale najmniejsze kamienie o najwyższej jakości ustabilizowały swoje ceny. Indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 nie zmienił swojej wartości, a w okresie ostatniego miesiąca poszedł w górę o 4,2%. W pozostałych kategoriach dominowały spadki wartości indeksów, a najwięcej traciły największe diamenty 3-karatowe, których indeksy RAPI spadały o 0,9%.

Źródło: Rapaport.com

W tygodniu na przełomie roku 2024 i 2025 uczestnicy rynku wciąż jeszcze głównie zajęci byli świętowaniem i przygotowaniem do celebracji nowego 2025 r. Popyt zmniejszył się, ale najmniejsze kamienie o najwyższej jakości ustabilizowały swoje ceny. Indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 nie zmienił swojej wartości, a w okresie ostatniego miesiąca poszedł w górę o 4,2%. W pozostałych kategoriach dominowały spadki wartości indeksów, a najwięcej traciły największe diamenty 3-karatowe, których indeksy RAPI spadały o 0,9%.

Są jednak pewne powody do optymizmu, a płyną one przede wszystkim z USA. Sytuacja amerykańskiego konsumenta w 2024 r. poprawiła się, a dowodem na to są jego wydatki świąteczne. Z danych Mastercard SpendingPulse wynika, że sprzedaż biżuterii w USA wzrosła w sezonie świątecznym 2024 r., a stał za tym silny rynek pracy i większe zaufanie konsumentów. Sprzedaż detaliczna w tej kategorii wzrosła o 4% rok do roku między 1 listopada a 24 grudnia, Wzrost ten nastąpił po ubiegłorocznym spadku o 2%.

Mniej optymistycznie wygląda sytuacja chińskiego konsumenta, ale na uwagę zasługuje fakt zmniejszenia dynamiki spadku sprzedaży dóbr luksusowych w Hongkongu. Spadły one o 5% w listopadzie i spadek ten był mniejszy niż w poprzednim miesiącu, w którym przychody z dóbr luksusowych spadły o 12%.

Dużo uwagi poświęca się też kampaniom promocyjnym diamentów naturalnych. Ostatnio temat ten pojawił się podczas spotkania GJEPC z ministrem finansów Indii. Przewodniczący GJEPC Vipul Shah przedstawił zalecenia podczas dyskusji przedbudżetowej z minister finansów Nirmalą Sitharaman w Delhi w zeszłym tygodniu. Podkreślił potrzebę branży w zakresie ulepszonej infrastruktury, globalnych inicjatyw promocyjnych i wyjaśnień spraw podatkowych w celu rozwiązania bieżących wyzwań. Inicjatywy promocyjne podejmują też prywatne firmy, takie jak De Beers. Pozytywne efekty tych działań mają szansę wspomóc rynek diamentów naturalnych w 2025 r. 

Najważniejsze informacje z 1 tygodnia roku:

Świetna sprzedaż biżuterii w USA w okresie świątecznym

Sprzedaż biżuterii w USA wzrosła w sezonie świątecznym 2024 r., a stał za tym silny rynek pracy i większe zaufanie konsumentów, wynika z danych Mastercard SpendingPulse. Sprzedaż detaliczna w tej kategorii wzrosła o 4% rok do roku między 1 listopada a 24 grudnia. , Wzrost ten nastąpił po ubiegłorocznym spadku o 2%.

„Sezon zakupów świątecznych pokazał konsumenta, który jest chętny i zdolny do wydawania pieniędzy, ale kieruje się poszukiwaniem wartości, co można zaobserwować po skoncentrowanych wydatkach w handlu elektronicznym w okresach największych promocji” — powiedziała Michelle Meyer, główna ekonomistka w Mastercard Economics Institute. „Solidne wydatki w tym sezonie świątecznym podkreślają siłę, jaką obserwowaliśmy u konsumentów przez cały rok, wspieraną przez zdrowy rynek pracy i wzrost zamożności gospodarstw domowych”.

Całkowita sprzedaż detaliczna wzrosła o 3,8% rok do roku, przy czym ostatnie pięć dni stanowiło 10% całkowitych wydatków sezonowych. Więcej klientów dokonało zakupów online w tym roku – handel elektroniczny wzrósł o 6,7%, a w sklepach stacjonarnych o 2,9%. Oprócz biżuterii, restauracje odnotowały największy wzrost, o 6,3% rok do roku, podczas gdy elektronika zyskała 3,7%, a odzież zyskała 3,6%. Najniższy wzrost odnotowały domy towarowe, poprawiając się o 1,6% w porównaniu z rokiem 2023.

Rekord produkcji diamentów w Angoli

Produkcja diamentów z kopalni Angoli osiągnęła rekordowe 12 milionów karatów w 2024 r., przekraczając po raz pierwszy 10 milionów karatów.

Wzrost produkcji jest wynikiem reform prawnych i podatkowych, które rząd podjął w celu poprawy przejrzystości sektora i przyciągnięcia inwestorów, powiedział minister zasobów mineralnych, ropy naftowej i gazu Angoli Diamantino Azvedo na stronie ministerstwa na Facebooku. Produkcja w kraju pochodzi z wielu kopalni, w tym Catoca, Lulo i Leule.

Ministerstwo poinformowało też o progresie w innych projektach w sektorze, a także o planach dotyczących angolskiej giełdy diamentów i uruchomienia rafinerii złota w Luandzie. Pracuje również nad budową centrum produkcyjnego w prowincji Namibe.

GJEPC apeluje o zwiększenie nakładów rządowych na promocję naturalnych diamentów

Gem & Jewellery Export Promotion Council (GJEPC) zaapelowała do rządu Indii o środki polityczne mające na celu zwiększenie globalnej konkurencyjności sektora i wspieranie wzrostu.

Przewodniczący GJEPC Vipul Shah przedstawił zalecenia podczas dyskusji przedbudżetowej z minister finansów Nirmalą Sitharaman w Delhi w zeszłym tygodniu. Podkreślił potrzebę branży w zakresie ulepszonej infrastruktury, globalnych inicjatyw promocyjnych i wyjaśnień spraw podatkowych w celu rozwiązania bieżących wyzwań.

Shah podziękował Sitharaman za obniżenie cła importowego na metale szlachetne w ostatnim budżecie, co pobudziło bezprecedensowy wzrost w sektorze.

GJEPC zwróciła się do rządu o współfinansowanie globalnych kampanii promocyjnych naturalnych diamentów w celu przeciwdziałania wyzwaniom geopolitycznym. Rada zebrała już 150 milionów INR (1,8 miliona USD) poprzez crowdfunding, ale poprosiła o dotację, aby zabezpieczyć eksport, miejsca pracy i pozycję lidera Indii w handlu diamentami.

Niższe tempo spadku sprzedaży detalicznej w Hongkongu

Sprzedaż detaliczna w Hongkongu spadła w listopadzie, ponieważ konsumenci wydali mniej na towary luksusowe, ale spadek ten zmniejszył się w porównaniu z październikiem.

Przychody z biżuterii i zegarków spadły o 5% rok do roku do 4,43 miliarda HKD (569,3 miliona USD) w listopadzie. Spadek był mniejszy niż w poprzednim miesiącu, w którym przychody z dóbr luksusowych spadły o 12%. Sprzedaż detaliczna we wszystkich kategoriach produktów spadła o 7% do 31,7 miliarda HKD (4,08 miliarda USD).

Spadek odzwierciedlał również efekt wysokiej bazy zeszłorocznej, gdy wydatki odbiły po ponownym otwarciu granicy, a turyści mogli wrócić do Hongkongu z Chin kontynentalnych w celu zakupu dóbr luksusowych. Hongkong czerpie znaczną część swoich przychodów z dóbr luksusowych od turystów — głównie z Chin — którzy podróżują tam w celu zakupu towarów. Wzrost siły lokalnej waluty również wpłynął na sprzedaż.

Przez pierwsze 11 miesięcy roku dochody ze sprzedaży biżuterii i zegarków spadły o 15% do 46,65 mld HKD (6 mld USD). Całkowita sprzedaż detaliczna w tym okresie spadła o 7% do 344,01 mld HKD (44,24 mld USD).

Przeczytaj także

Targeto.pl to niezależny serwis analityczny, stworzony przez specjalistów rynku finansowego. 

Zawiera unikalne, fachowe analizy, przeglądy, raporty oraz komentarze dotyczące najbardziej perspektywicznych produktów i rozwiązań inwestycyjnych.

Serwis targeto.pl prowadzony jest w celach edukacyjno-informacyjnych.

Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715).

Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie, a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

© targeto.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.