Strona główna » Rynek diamentów tydzień 44, 2024 r.

Rynek diamentów tydzień 44, 2024 r.

autor Redakcja
0 komentarze

Źródło: Rapaport.com

W tym tygodniu, podobnie jak w poprzednim, ze względu na przerwę świąteczną związaną z żydowskim świętem Sukkot, indeks RAPI nie będzie publikowany. W związku z powyższym nie ma również cennika Rapaport. Publikacje wrócą na początku listopada.

RapNet Diamond Index (RAPI) to indeks zmian cen diamentów wyrażonych w dolarach, opierający się na 10% najlepszych ofert sprzedaży diamentów w szlifie brylantowym w kolorach D-H i czystości IF-VS2, posiadających certyfikat Gemological Institute of America (GIA) i o minimalnej specyfikacji A3. 

Na stronie Rapaport.com publikowany jest za to zagregowany indeks RAPI dla diamentów 0,3-, 0,5, 1- i 3-karatowych. Miesięczna zmiana dla wszystkich tych wag wskazuje na spadek cen w okresie 25 września – -25 października 2024, przy czym trend ten był najmniej widoczny w przypadku diamentów dużychnajmocniej zachowywały się diamenty duże – indeks RAPI dla diamentów 3-karatowych spadł o 1,2%. Najmocniejsze spadki, o 2,9 i 3%, zanotowały, odpowiednio, indeksy RAPI dla diamentów 0,5-karatowych oraz 1-karatowych. 

Jak więc widać, w ujęciu miesięcznym dalej dominują spadki, ale ich skala jest mniejsza. Z danych dotyczących sprzedaży jubilera Luk Fook da się wyczytać trend spadkowy także w odniesieniu do biżuteriidużą słabość – nie tylko biżuteria diamentowa dołuje, ale też konsumenci odwracają się od wyrobówbiżuterii ze złota ze względu na bardzo wysokie ceny tego kruszcu. Z kolei dane z połączonych przetargów Petra Diamonds pokazują niską cenę i popyt. Sprzedaż, która łączyła opóźniony wrześniowy przetarg z październikowym, przyniosła 76 milionów dolarów przychodów za 600 161 karatów. Chociaż średnia cena wzrosła o 13% do 126 dolarów za karat, wzrost ten nie był odzwierciedleniem wzrostu cen diamentów, ale lepszego miksu produktów. Ceny porównywalne spadły o 9%, a łączna kwota pozyskana z dwóch przetargów tegorocznych była o 42% niższa niż 131 milionów dolarów z równoważnych przetargów rok temu.

Z drugiej jednak strony mamy cały czas kontynuację dobrych danych o sprzedaży detalicznej w USA, która we wrześniu przebiła oczekiwania analityków, rosnąc o 0,4% m/m. , Sama z tego segment obejmujący biżuterię wzrósł natomiast o 1,1%. W 3 kwartale tego roku zmniejszyła się też liczba bankrutujących jubilerów w USA – było to 158 biznesów wobec 171 zamkniętych w 2 kwartale, wg danych Jewelers Board of Trade. Zauważyć też należy kolejny krok na drodze promocji diamentów naturalnych – De Beers i Signet Jewelers uruchomiły nową inicjatywę marketingową, aby zainteresować naturalnymi diamentami pary zamierzające się zaręczyć. Kampania o nazwie „Worth the Wait” jest pierwszą odsłoną działań w partnerstwie tych dwóch firm, które zostało ogłoszone na początku roku. Jego celem jest wzbudzenie zainteresowaniaponowne zauroczenie naturalnymi diamentami u pokolenia „Zillennialsów”, obejmującego urodzonych mniej więcej między 1992 a 2002 rokiem, czyli późnych Millenialsów i wczesnego pokolenia Z. To właśnie ta grupa będzie wkrótce coraz bardziej znaczącym segmentem konsumentów także na rynku dóbr luksusowych.  — generację ludzi urodzonych późnego pokolenia Millenialsów i wczesnej generacji Z urodzonych mniej więcej między 1992 a 2002 rokiem.

Najważniejsze informacje z 44 tygodnia roku:

Kolejny miesiąc mocnej sprzedaży detalicznej w USA

Sprzedaż detaliczna w USA kontynuowała wzrostową trajektorię we wrześniu, ponieważ silny rynek pracy oraz spadek inflacji i stóp procentowych napędzały zakupy. Sprzedaż ogółem wzrosła o 0,4% w porównaniu z poprzednim miesiącem, do 714,4 mld USD — po uwzględnieniu wahań sezonowych — zgodnie z danymi opublikowanymi przez US Census Bureau. W sierpniu sprzedaż również wzrosła, o 0,1% m/m. National Retail Federation (NRF) spodziewa się utrzymania korzystnych warunków dla sprzedaży detalicznej z racji wkraczania w okres przedświątecznych zakupów. 

Sprzedaż we wrześniu wzrosła rok do roku w pięciu z dziewięciu kategorii detalicznych monitorowanych przez NRF, na równi z poprzednim miesiącem. Segment odzieży i akcesoriów — obejmujący biżuterię — wzrósł o 1,1% w porównaniu z sierpniem i wzrósł o 10% w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. Sprzedaż internetowa odnotowała największy wzrost rok do roku, wzrastając o 15%, podczas gdy obroty sklepówy z elektroniką i sprzętem AGD, meblami, artykułami budowlanymi i ogrodniczymi oraz sprzedaż artykułówy sportowyche, hobbystycznyche, muzycznyche i książekęgarnie spadły.

Niskie ceny diamentów na przetargu Petry

Ceny surowych diamentów od Petry Diamonds spadły w ujęciu porównywalnym podczas ostatniego przetargu w związku z trwającą słabością rynku.

Sprzedaż, która łączyła opóźniony wrześniowy przetarg z październikowym, przyniosła 76 milionów dolarów przychodów za 600 161 karatów. Chociaż średnia cena wzrosła o 13% do 126 dolarów za karat, wzrost ten nie był odzwierciedleniem wzrostu cen diamentów, ale lepszego miksu produktów. Ceny porównywalne spadły o 9%, a łączna kwota pozyskana z dwóch przetargów tegorocznych była o 42% niższa niż 131 milionów dolarów z równoważnych przetargów rok temu.

„Nasze połączone pierwsze i drugie przetargi wskazują na utrzymującą się słabość na rynku surowych diamentów” — powiedział dyrektor generalny Petra Ruchard Duffy, zauważając, że miks produktów przyczynił się w 22% do wzrostu średnich cen.

Głównym punktem sprzedaży był 18,85-karatowy niebieski diament, który firma sprzedała w ramach umowy offtake za 8,5 miliona dolarów. Sprzedała również 405-karatowy jasnobrązowy diament o „wyjątkowej czystości” ze swojej kopalni Cullinan za 4,7 miliona dolarów. Jednocześnie Petra wycofała paczkę zawierającą 88 000 karatów brązowych diamentów o niższej wartości z powodu słabego popytu na tę kategorię.

Przychody za pierwszy kwartał fiskalny firmy, który zakończył się 30 września, spadły o 77% rok do roku do 23 milionów dolarów, odzwierciedlając jedynie 8,5 miliona dolarów ze sprzedaży niebieskiego diamentu i 14 milionów dolarów z surowego diamentu z kopalni Williamson w Tanzanii. Ze względu na niższe wyniki sprzedaży, Petra zaciągnęła 48 milionów dolarów z odnawialnej linii kredytowej, ale zamierza zastąpić tę kwotę, gdy tylko wpłyną całkowite wpływy z pierwszych dwóch przetargów. Dług firmy wzrósł do 285 milionów dolarów pod koniec września, z 201 milionów dolarów 30 czerwca.

Tymczasem wolumen sprzedaży spadł o 91% — do 85 449 karatów. Głównym powodem spadku było odroczenie dostaw towarów z pierwszego przetargu; w sierpniu Petra ogłosiła, że ​​przesunie większość surowca z kopalni Cullinan i Finsch w Republice Południowej Afryki na obecny przetarg, aby poprawić ceny.

Całkowita produkcja w kwartale spadła o 2% rok do roku do 679 625 karatów. Jednak była o 7% wyższa niż w poprzednim kwartale, ponieważ firma wydobywała rudę wyższej jakości z Cullinan i zwiększyła swój całkowity tonaż z Williamson.

Pomimo przedłużającej się powolności na rynku, Petra uważa, że ​​ceny surowca diamentowego odbiją w tym roku.

Dobre wyniki Lucapy za 3 kwartał 

Lucapa Diamond Company odnotowała duże zyski w trzecim kwartale 2024 r., a przychody z kopalni Lulo wzrosły o 86% do 16,9 mln USD. Średnia cena surowca z Angoli wzrosła prawie trzykrotnie rok do roku do 3033 USD za karat. Pomimo powodzi pod koniec sezonu, wolumen produkcji w kopalni pozostał zgodny z poziomami z trzeciego kwartału 2023 r., wynosząc łącznie 7058 karatów.

W okresie kończącym się 30 września firma przeprowadziła dwie sprzedaże w ramach run-of-mine i jeden przetarg specjalny. Przetarg zgromadził 12,4 mln USD za sześć diamentów o łącznej wadze 447 karatów. 176-karatowy diament typu IIa, który Lucapa odzyskała w tym kwartale, został sprzedany za 3 mln USD po dacie zakończenia okresu.

31 lipca firma zakończyła sprzedaż 70% udziałów w kopalni Mothae w Lesotho, która w tym miesiącu wyprodukowała 2751 karatów surowca. Sprzedaż surowca Lucapa dla Mothae w tym kwartale wyniosła łącznie 1,8 mln USD za 4186 karatów, średnio 420 USD za karat.

Wysokie ceny złota zmniejszają atrakcyjność wyrobów Luk Fooka

Sprzedaż jubilera Luk Fook z siedzibą w Hongkongu spadła w drugim kwartale fiskalnym w związku z gwałtownym wzrostem cen złota, który wpłynął na nastroje konsumentów, oraz ciągłym spadkiem popytu na diamenty. Całkowita sprzedaż spadła o 16% w porównaniu z tym samym okresem rok temu, czyli w ciągu trzech miesięcy kończących się 30 września. Sprzedaż w tych samych sklepach — w sklepach prowadzonych samodzielnie, otwartych od co najmniej roku — spadła o 35%.

Luk Fook przypisał znaczną część spadku 29% wzrostowi ceny złota w ciągu kwartału, co osłabiło nastawienie konsumentów do tego metalu. Firma ucierpiała również z powodu wysokiej bazy wynikowej z tego samego okresu sprzed roku, kiedy to sprzedaż towarów luksusowych przeżyła rozkwit po ponownym otwarciu granicy między Hongkongiem a Chinami, a konsumenci mogli podróżować, aby kupować towary.

Sprzedaż produktów ze złota w tych samych sklepach spadła o 41% w Hongkongu i Makau oraz o 27% w Chinach, a biżuteria diamentowa o stałej cenie spadła o 47% zarówno w Chinach, jak i w Hongkongu i Makau.

Luk Fook odnotował wzrost sprzedaży produktów ze złota od początku trzeciego kwartału fiskalnego. Jednak sprzedaż diamentów pozostaje słaba. Dodatkowo, wysoka cena złota, chociaż powoduje spadek wolumenu sprzedaży to jednak znacznie poprawia marżę uzyskiwaną na produktach ze złota. Luk Fook deklaruje, że dalej będzie bardziej promował biżuterię ze złota niż z tę diamentami. 

De Beers i Signet zacieśniają współpracę w zakresie promocji diamentów naturalnych

De Beers i Signet Jewelers uruchomiły nową inicjatywę marketingową, aby zainteresować naturalnymi diamentami pary zamierzające się zaręczyć. 

Kampania o nazwie „Worth the Wait” jest pierwszą odsłoną działań w partnerstwie tych dwóch firm, które zostało ogłoszone na początku roku. Jego celem jest ponowne zauroczenie naturalnymi diamentami pokolenia „Zillennialsów” — późnego pokolenia Millenialsów i wczesnej generacji Z urodzonych mniej więcej między 1992 a 2002 rokiem.

Program obejmuje 90-sekundowy materiał filmowy wraz z krótszymi spotami, które mają zostać wprowadzone na rynek krajowy na platformach cyfrowych, w mediach społecznościowych i w punktach sprzedaży detalicznej Signet pod banerami Jared, Kay i Zales.

„Założeniem kampanii jest świętowanie indywidualnych, trudnych i satysfakcjonujących podróży, w które pary wyruszają przed podjęciem doniosłej decyzji o zaręczynach, co doskonale odzwierciedla podróż naturalnego diamentu uformowanego głęboko w powierzchni Ziemi” — powiedziała Sandrine Conseiller, dyrektor generalna De Beers Brands.

W ramach inicjatywy Signet przeszkoli swoich 20 000 sprzedawców, aby pomóc im skutecznie angażować klientów w kwestie naturalnych diamentów.

Przeczytaj także

Targeto.pl to niezależny serwis analityczny, stworzony przez specjalistów rynku finansowego. 

Zawiera unikalne, fachowe analizy, przeglądy, raporty oraz komentarze dotyczące najbardziej perspektywicznych produktów i rozwiązań inwestycyjnych.

Serwis targeto.pl prowadzony jest w celach edukacyjno-informacyjnych.

Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715).

Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie, a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

© targeto.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.