Źródło: Rapaport.com
Wreszcie na rynku diamentów pojawiła się nadzieja na zatrzymanie spadków cen. Wraz z nastaniem sezonu świątecznych zakupów i przestoju produkcyjnego w szlifierniach w Indiach (3-4 tyg. pauzy w związku ze świętem Diwali) bilans rynku diamentów staje się bardziej zbalansowany, a popyt powinien się stopniowo odradzać, zwłaszcza biorąc pod uwagę oczekiwania rekordowych wydatków na prezenty świąteczne w USA.
W tygodniu kończącym się 7 listopada ceny diamentów lekko rosły. Najbardziej widoczna była zwyżka w grupie diamentów 1-karatowych – indeks RAPI dla diamentów bezbarwnych w kolorach I-K i czystości VS-SI wzrósł o 0,9%, a indeks RAPI dla kolorów D-H i wyższej czystości IF-VS2 wzrósł o 0,7%. Spadek zaliczył tylko indeks RAPI dla diamentów bezbarwnych o kolorach I-K i czystości VS-SI, zniżkując o 0,4%.
Wydarzeniem tygodnia były bez wątpienia wybory prezydenckie w USA, które zdecydowanie wygrał D. Trump. Może to powodować pewne obawy związane z pro-inflacyjnymi propozycjami gospodarczymi prezydenta-elekta, ale napięty budżet USA i wysokie koszty obsługi zadłużenia mogą redukować chęć realizacji wielu z tych obietnic. Póki co Fed, podczas czwartkowej publikacji decyzji o cięciu stóp procentowych o 25 pb. i konferencji po posiedzeniu, potwierdził chęć dalszej normalizacji polityki pieniężnej, a rynek oczekuje kolejnej obniżki już w grudniu. Powinno to wspierać odbudowę zaufania amerykańskich konsumentów widoczną w danych o sprzedaży detalicznej.
Chociaż cały czas widać słabość Chin, to jednak jubilerzy w ostatnim tygodniu podawali korzystne prognozy dla swojej działalności. Pandora podniosła prognozy na cały rok 2024, ponieważ jej strategia podniesienia rangi marki i zwiększenia oferty okazała się sukcesem. Obecnie spodziewa się wzrostu sprzedaży o 11% do 12% w ujęciu organicznym w 2024 r., w porównaniu ze wzrostem o 9% do 12%, który prognozowała wcześniej w tym roku. Z kolei sprzedaż w Michaelu Hillu wzrosła w ciągu pierwszych 14 tygodni roku fiskalnego 2025 o 4,3% r/r, co według jubilera rysuje optymistyczną perspektywę na okres świąteczny.
Najważniejsze informacje z 46 tygodnia roku:
Podwyżka prognoz wyników finansowych Pandory
Pandora podniosła prognozy na cały rok 2024, ponieważ jej strategia podniesienia rangi marki i zwiększenia oferty okazała się sukcesem, doprowadzając do silnej sprzedaży w trzecim kwartale.
Duński jubiler spodziewa się obecnie wzrostu sprzedaży o 11% do 12% w ujęciu organicznym w 2024 r., w porównaniu ze wzrostem o 9% do 12%, który prognozował wcześniej w tym roku. Marża zysku operacyjnego (EBIT) pozostaje niezmieniona i wynosi około 25%. Pandora podniosła również swoje plany ekspansji na 2024 r. do 125 – 150 nowych sklepów koncepcyjnych, z pierwotnych 100 do 150.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni z naszych silnych wyników w tym kwartale, szczególnie w kontekście obecnego otoczenia makroekonomicznego” — powiedział dyrektor generalny Pandory Alexander Lacik. „Przekształcamy postrzeganie Pandory w pełnoprawną markę jubilerską i otwieramy kolejny rozdział naszego wzrostu, przyciągając do naszej marki więcej konsumentów”.
Spółka jednocześnie podała, że obroty na początku czwartego kwartału pozostają silne, a wzrost porównywalny jest jednocyfrowy.
Sprzedaż firmy wzrosła o 10% do 6,1 miliarda DKK (880,7 miliona USD) w ciągu trzech miesięcy zakończonych 30 września. Wzrost organiczny wyniósł 11%, podczas gdy sprzedaż wzrosła o 7% w ujęciu porównywalnym. Wzrost sprzedaży był wynikiem inwestycji jubilera za pośrednictwem programu Phoenix, strategii wzrostu i transformacji marki, którą rozpoczął w 2021 r. Wzrost liczby sklepów i liczby oferowanych kolekcji również napędzał sprzedaż w tym okresie.
Sprzedaż internetowa wzrosła o 20% rok do roku w ujęciu porównywalnym w trzecim kwartale, co stanowi 18% całkowitych przychodów w tym okresie. Zysk wzrósł o 10% do 595 mln DKK (87,8 mln USD).
Przychody z kolekcji diamentów laboratoryjnych Pandora spadły o 26% rok do roku do 64 mln DKK (9,2 mln USD). Pomimo spadku Pandora uważa, że diamenty tego typu mają wartość dla firmy, dodając w tym kwartale nową linię o nazwie Microfine Diamonds. Asortyment obejmuje diamenty laboratoryjne w nowych wzorach produktów, które spowodowaływykazały „zachęcającą reakcję konsumentów ze względu na piękne wzory i przystępne ceny”, zauważyła Pandora.
Słabość sprzedaży detalicznej w Hongkongu
Sprzedaż detaliczna w Hongkongu spadła we wrześniu, ponieważ konsumenci wydawali mniej na towary luksusowe, a turystyka wyjazdowa wzrosła. Przychody ze sprzedaży biżuterii i zegarków spadły o 18% rok do roku do 3,55 miliarda HKD (456,4 miliona USD) ,zgodnie z danymi opublikowanymi przez rządowy Departament Spisu Ludności i Statystyki. Jednak spadek ten spowolnił w porównaniu z poprzednim miesiącem, kiedy przychody z dóbr luksusowych spadły o 24%. Sprzedaż detaliczna we wszystkich kategoriach produktów spadła o 7% do 29,57 miliarda HKD (3,8 miliarda USD).
Spadek ten odzwierciedlał również efekt wysokiej bazy w tym samym okresie rok temu, kiedy wydatki odbiły po ponownym otwarciu granicy, a turyści mogli wrócić do Hongkongu wz w celu zakupu dóbr luksusowych. Miasto czerpie znaczną część swoich przychodów z dóbr luksusowych od turystów — głównie z Chin — którzy przyjeżdżają tam w celu zakupu towarów.
Przez pierwsze dziewięć miesięcy dochody ze sprzedaży biżuterii i zegarków spadły o 16% do 37,71 mld HKD (4,85 mld USD). Całkowita sprzedaż detaliczna w tym okresie spadła o 8% do 279,41 mld HKD (35,93 mld USD).
„Poprawa perspektyw gospodarki kontynentalnej po niedawnym wprowadzeniu szerokiego zakresu środków stymulujących i możliwego osłabienia dolara hongkońskiego obok dolara amerykańskiego… sprzyjałaby poprawie nastrojów i wspieraniu wydatków” — dodał rzecznik hongkońskiego rządu. „Ponadto różne środki [rządowe] korzystne dla Hongkongu oraz inicjatywy mające na celu poprawę nastrojów rynkowych i zwiększenie dochodów z pracy również przyniosłyby korzyści sektorowi” – podkreślił..
Optymistyczna wizja Michaela Hilla na 2025 r.
Sprzedaż w Michaelu Hillu wzrosła w ciągu pierwszych 14 tygodni roku fiskalnego 2025, co według jubilera rysuje optymistyczną perspektywę na okres świąteczny. Przychody rok do roku wzrosły o 4,3% w okresie, który rozpoczął się 1 lipca. Sprzedaż w sklepach porównywalnych wzrosła o 4%.
Michael Hill podał też, że marża brutto wykazała „znaczącą poprawę” po drugiej połowie roku fiskalnego 2024
W tym czasie Michael Hill dodał jeden nowy sklep do swojej sieci w i odnowił trzy inne. Grupa otworzyła również dwa oddziały swojej sieci jubilerskiej Bevilles, zwiększając ich łączną liczbę do 38.
„Przygotowując się do niezwykle ważnego okresu handlowego Bożego Narodzenia, pozytywny impet, jaki zaobserwowaliśmy w pierwszych 14 tygodniach, jest bardzo zachęcający” — powiedział dyrektor zarządzający i dyrektor generalny Daniel Bracken. Podkreślił nową kampanię świąteczną i zbliżające się wprowadzenie do sklepów koncepcji „baru z wisiorkami” jubilera, które mają pomóc firmie „w dobrym przygotowaniu się na krytyczny okres handlu świątecznego”.
Wzrost przychodów Mountain Privince
Przychody Mountain Province wzrosły w trzecim kwartale, ponieważ zwiększyła się dostępność surowca diamentowego i popyt poprawił się przed sezonem świątecznym.
Sprzedaż surowca z kopalni Gahcho Kué w Kanadzie wzrosła o 12% rok do roku do 50,8 mln USD w ciągu trzech miesięcy kończących się 30 września. Wolumen sprzedaży wzrósł o 42% do 679 599 karatów, przewyższając 21-procentowy spadek średniej ceny do 75 USD za karat. Chociaż średnia cena spadła w porównaniu z poprzednim rokiem, była to najwyższa cena, jaką firma odnotowała w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy. Zarząd Mountain Province jest zadowolony z wyników, podkreślając osiągnięcie ich w trudnym otoczeniu rynkowym. Jest też pozytywnie nastawiony do sprzedaży w USA w okresie świątecznym.
Produkcja w tym okresie spadła o 10% rok do roku do 1,2 miliona karatów, ponieważ firma odzyskała rudę o niższej jakości. Udział kanadyjskiej kopalni w produkcji wyniósł około 582 000 karatów, a reszta trafiła do partnera joint venture De Beers. Mountain Province odnotowało stratę w wysokości 19 milionów CAD (13,7 miliona USD) w wyniku strat z tytułu wymiany walut obcych na spłatę długu, który jest wymagalny w dolarach amerykańskich. Firma zarabia pieniądze w walucie kanadyjskiej, która osłabiła się w stosunku do swojego odpowiednika w USA.
Przychody w pierwszych dziewięciu miesiącach spadły o 13% rok do roku do 158,4 miliona USD, nawet gdy wolumen sprzedaży wzrósł o 21% do 2,2 miliona karatów. Wzrost sprzedaży nie mógł zrównoważyć 28% spadku średniej ceny do 73 USD za karat. Produkcja w okresie od stycznia do września spadła o 5% do 3,8 miliona karatów, a udział spółki osiągnął około 1,8 miliona karatów. Tymczasem Mountain Province odnotowało stratę netto w wysokości 18,6 mln CAD (13,4 mln USD) za trzy kwartały.
„Chociaż rynek diamentów rozczarował w tym okresie, jestem optymistą, że środowisko cenowe poprawi się w 2025 r.” — powiedział dyrektor generalny Mountain Province, Mark Wall.