W tygodniu kończącym się 18 września na rynku diamentów ponownie przeważały spadki cen i ponownie ogniskowały się one na mniejszych kamieniach. Tym razem największej przecenie, ok. 2%, uległy indeksy RAPI dla diamentów 0,3- oraz 0,5-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2. Większe diamenty o wysokich parametrach koloru i czystości spadały minimalnie. W przypadku indeksów RAPI dla diamentów o niższych parametrach koloru i czystości największy spadek zanotował indeks RAPI dla kamieni 0,5-karatowych, zniżkując o 1,6%. Z kolei indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych zanotował minimalny wzrost, o 0,1%.

Źródło: Rapaport.com
Na rynku dalej brakuje wyższej aktywności chińskich kupujących – kolejne targi w Hongkongu wskazują na słaby popyt ze strony tych kupców. W USA z kolei popyt koncentruje się głównie na dużych diamentach. Dla ogółu rynku dużym problemem pozostają wysokie cła na Indie, aczkolwiek amerykańska delegacja wizytuje ten kraj celem prowadzenia negocjacji dotyczących ceł. USA zarzucają Indiom handlowanie rosyjskimi surowcami energetycznymi. Być może coś z tego wyniknie, chociaż należy brać pod uwagę ryzyko, że proces negocjacji będzie długi i żmudny, a podwyższone cła na jakiś czas staną się nową normalnością.
Sytuację stara się ratować amerykański konsument, który dostał właśnie prezent w postaci obniżki stóp przez Fed, co zapoczątkowało najpewniej cykl ruchów w dół. Tymczasem już i w środowisku wyższych stóp amerykański konsument radził sobie dobrze. W sierpniu sprzedaż detaliczna wzrosła o 0,6% m/m, dużo więcej niż oczekiwano. Jednocześnie była aż o 5% wyższa niż ta z analogicznego okresu 2024 r. Był to też trzeci z rzędu przyrost sprzedaży. Wygląda to bardzo dobrze, ale warto przyjrzeć się tym danym bardziej wnikliwie. Okazuje się, że akurat w sierpniu niekoniecznie dobra luksusowe, jak biżuteria, cieszyły się największym powodzeniem. Były to artykuły pierwszej potrzeby oraz szkolne ze względu na bliskość nowego roku szkolnego.
Najważniejsze informacje z 38 tygodnia roku:
Kira Jewels podwaja moce produkcyjne LGD
Kira Jewels, należąca do rodziny będącej właścicielem dostawcy diamentów naturalnych Kiran Gems, zwiększyła swoje moce produkcyjne diamentów laboratoryjnych do 250 000 karatów oszlifowanych kamieni miesięcznie.
Indyjska firma podniosła liczbę reaktorów do osadzania z fazy gazowej (CVD) w swoim zakładzie do 4 000, z wcześniejszych 2 600 – poinformowano w poniedziałek. Każdy syntetyczny diament powstaje wewnętrznie, w należącym do spółki, zasilanym energią słoneczną zakładzie o powierzchni 1 miliona stóp kwadratowych.
Kira uzasadniła decyzję o niemal podwojeniu produkcji przyspieszeniem popytu konsumenckiego na syntetyki. Firma wyjaśniła, że „odczuwa rosnące zapotrzebowanie ze strony nowych i dotychczasowych klientów, szczególnie na większe i specjalne kamienie”. W USA Kira utrzymuje zapas 150 000 certyfikowanych diamentów laboratoryjnych.
„Nie tylko kształtujemy przyszłość diamentów laboratoryjnych – pracujemy nad tym, by ta przyszłość była dostępna dla wszystkich” – powiedział Mehul Vaghani, założyciel i dyrektor generalny amerykańskiego oddziału Kira Jewels. „W miarę jak branża się rozwija, tym, co nas wyróżnia, jest nasze zaangażowanie w utrzymywanie wiarygodnych, certyfikowanych zapasów w dużej skali. Obecnie obserwujemy silny wzrost zainteresowania wydłużonymi fantazyjnymi szlifami w przedziale 3 do 6 karatów. Naszym celem jest rozwijać się wraz z klientami i być źródłem wsparcia dla każdego segmentu branży – z precyzją i niezawodnością.”
W sierpniu amerykański konsument dalej mocny
Sprzedaż detaliczna w USA wzrosła w sierpniu, ponieważ konsumenci spieszyli się z zakupami przed wejściem w życie nowych ceł i gromadzili zapasy artykułów szkolnych. Przychody zwiększyły się o 0,6% — po uwzględnieniu wahań sezonowych — w porównaniu z poprzednim miesiącem, osiągając poziom 732 mld USD, wynika z danych amerykańskiego Biuro Spisu Powszechnego. Był to trzeci z rzędu miesiąc wzrostu sprzedaży, po wzrostach o tej samej skali w lipcu i czerwcu. To także dużo mocniejsza sprzedaż niż oczekiwali tego analitycy.
„Wydatki konsumenckie ponownie wzrosły w sierpniu, napędzane stabilną kondycją konsumentów i silnym sezonem zakupów związanych z powrotem do szkoły” – powiedział Matthew Shay, prezes Narodowej Federacji Handlu Detalicznego (NRF). „Na wydatki pozytywnie wpłynęły niższe koszty paliwa, okresy zakupów bez podatku oraz zakupy dokonywane przez konsumentów przed wejściem w życie podwyżek ceł”.
Jednak, jak wyjaśnił Shay, większość wydatków dotyczyła produktów pierwszej potrzeby, a nie dóbr luksusowych czy innych artykułów niekoniecznych.
Sprzedaż była o 5% wyższa niż rok wcześniej, co przewyższa lipcowy wzrost o 3,9%.
NRF, które monitoruje wydatki na podstawie danych z transakcji kartami kredytowymi i debetowymi (a nie ankiet), wskazało, że sprzedaż w sierpniu była o 0,5% wyższa niż w lipcu. W ujęciu rocznym wzrosła o 6,8%.
W skali roku sprzedaż w sierpniu wzrosła w ośmiu z dziewięciu kategorii monitorowanych przez NRF. Segment odzieży i akcesoriów — obejmujący również biżuterię — odnotował wzrost o 8% rok do roku i o 0,2% wobec poprzedniego miesiąca. Tymczasem kategoria sklepów budowlanych i ogrodniczych jako jedyna zaliczyła spadek, o 8% w porównaniu rok do roku i o 2,1% względem lipca.
Nowa kolekcja biżuterii z naturalnymi diamentami od Signet
Luksusowa marka Jared Jewelers, należąca do Signet, wprowadziła na rynek nową kolekcję biżuterii z diamentami naturalnymi o pełnej identyfikowalności, wspieraną kampanią z udziałem gwiazdy.
Każdy diament w nowej kolekcji, nazwanej Storied Diamond Desert Sand of Eternity, jest śledzony za pomocą technologii blockchain – od kopalni w Botswanie, poprzez proces obróbki i certyfikacji, aż po finalny produkt. Kamienie mają przypisany kod QR, który ujawnia 40 informacji o kamieniu i zdjęć, w tym kształt surowego kamienia, kraj pochodzenia, proces transformacji oraz ostateczny certyfikat GIA.
„Nasza nowa platforma oparta na blockchain zadebiutuje wraz z kolekcją Storied Diamond Desert Sands of Eternity” – powiedziała Claudia Cividino, prezes Jared Jewelers i Diamonds Direct. „Ta kolekcja zapewnia unikalny cyfrowy paszport dla każdego diamentu, pozwalając głębiej zrozumieć i docenić jego drogę od surowca do oszlifowanego kamienia, podkreślając jego wyjątkowość, rzadkość, piękno i pozytywny wpływ społeczny”.
W kampanii promującej kolekcję występuje aktorka Antonia „Toni” Gentry, znana z serialu Netflixa Ginny & Georgia. Podkreśla ona znaczenie przejrzystości i wartości diamentów naturalnych, pomagając klientom nawiązać więź z kamieniem poprzez możliwość prześledzenia jego historii – podała marka Jared.