Strona główna » Rynek diamentów tydzień 25, 2025 r.

Rynek diamentów tydzień 25, 2025 r.

autor Redakcja
0 komentarze

Wtygodniu kończącym się 19 czerwca ceny na rynku diamentów lekko spadały, co szczególnie widoczne było wśród kamieni o wysokich parametrach koloru i czystości. Indeksy RAPI dla diamentów w kolorach D-H i czystości IF-VS2 spadały od 0,3% (indeks RAPI dla diamentów 1-karatowych) do 0,7% (indeks RAPI dla diamentów 3-karatowych). Generalnie mniejsze spadki odnotowały indeksy RAPI dla diamentów w gorszych parametrach. Wśród indeksów RAPI dla diamentów w kolorach I-K i czystości VS-SI najmocniej spadał indeks dla diamentów 0,5-karatowych (-0,7%), z kolei indeks RAPI dla diamentów 3-karatowych oparł się spadkom.

Źródło: Rapaport.com

Dla rynku diamentów był to tydzień w cieniu konfliktu na Bliskim Wschodzie po ataku Izraela na Iran w końcówce zeszłego tygodnia. Konsekwencją dla rynku diamentów jest przede wszystkim zamknięcie Israel Diamond Exchange. Giełda poinformowała, że zamknęła swoją halę handlową i przechodzi w tryb „awaryjny”. Globalnie z kolei rynek z nadzieją wyczekuje umowy handlowej USA z Indiami, licząc na trwale niskie cła (stawka podwyższona to aż 26%).

Chociaż w maju sprzedaż detaliczna w USA spadła o 0,9% w ujęciu miesiąc do miesiąca, po tym jak amerykańscy konsumenci ograniczali wydatki w obawie przed podwyżką taryf celnych, akurat segment odzieży i akcesoriów, obejmujący biżuterię, wzrósł w ujęciu miesięcznym o 0,7%. Dla rynku diamentów dane te mogą więc być całkiem dobre. Widać to też w segmencie luksusowym po wynikach aukcji Sotheby’s w Nowym Jorku. Łącznie na sprzedaży uzyskano 31,4 mln USD, przy czym 95% wystawionych przedmiotów znalazło nabywców, a wiele z nich osiągnęło ceny powyżej górnych granic szacunków. Pierścionek z diamentem marki Graff był najdroższym przedmiotem sprzedanym na aukcji, osiągając cenę 3,2 mln USD, przy górnej estymacji rzędu 3 mln USD. 

Warto jeszcze zauważyć kolejny sygnał z rynku diamentów laboratoryjnych, który nie jest dla rozwoju tego rynku korzystny. HRD Antwerp poinformowało, że przestanie wystawiać certyfikaty dla luźnych diamentów laboratoryjnych — to posunięcie ma na celu umocnienie roli organizacji jako międzynarodowego centrum diamentów naturalnych oraz wyraźne rozgraniczenie obu kategorii. Decyzja ma wejść w życie w 2026 r. 

Najważniejsze informacje z 25 tygodnia roku:

Duży spadek sprzedaży detalicznej w USA w maju

Sprzedaż detaliczna w USA spadła w maju w porównaniu z poprzednim miesiącem, ponieważ konsumenci ograniczyli zakupy w obawie przed nadchodzącymi taryfami.

Przychody zmniejszyły się o 0,9% miesiąc do miesiąca — po uwzględnieniu sezonowych wahań — do 715,4 miliarda dolarów, według danych opublikowanych we wtorek przez Amerykańskie Biuro Spisu Powszechnego (US Census Bureau). Spadek ten nastąpił po wcześniejszym, 0,1% spadku do 722 miliardów dolarów w kwietniu.

Krajowa Federacja Handlu Detalicznego (NRF), która monitoruje wydatki na podstawie danych z kart kredytowych i debetowych a nie ankiet, odnotowała natomiast 0,1% wzrost sprzedaży w maju.

„Konsumenci próbują odnaleźć się w niepewności związanej z polityką handlową, ale spodziewam się, że inflacja związana z taryfami da o sobie znać w dalszej części roku” – powiedział główny ekonomista NRF, Jack Kleinhenz. „Konsumenci są bardzo wrażliwi na ceny, a te dodatkowe koszty prawdopodobnie mocno obciążą ich budżety.”

Sprzedaż wzrosła o 3,3% w porównaniu z majem ubiegłego roku, wobec 5% wzrostu odnotowanego w kwietniu, według danych Biura Spisu Powszechnego.

Siedem z dziewięciu kategorii monitorowanych przez NRF odnotowało w maju wzrosty rok do roku. Segment odzieży i akcesoriów — obejmujący również biżuterię — wzrósł o 3,2% rok do roku oraz o 0,7% w porównaniu z kwietniem. Sprzedaż w kategorii artykułów sportowych, hobby, muzyki i księgarni wzrosła o 8% względem ubiegłego roku oraz o 0,4% miesiąc do miesiąca. Spadki odnotowano jedynie w sklepach z artykułami budowlanymi i ogrodniczymi (spadek o 7% rok do roku) oraz w sklepach meblowych i wyposażenia wnętrz (spadek o 0,1%).

Słaby wynik Chow Tai Fook za rok fiskalny 2024

Przychody grupy Chow Tai Fook spadły o 18% w całym roku fiskalnym, co było wynikiem rosnących cen złota oraz malejącego popytu konsumenckiego na dobra luksusowe.

Sprzedaż spadła do 89,66 miliarda HKD (11,42 miliarda USD) w ciągu 12 miesięcy zakończonych 31 marca. Na wyniki sprzedaży negatywnie wpłynął również utrzymujący się wzrost wyjazdów zagranicznych z Hongkongu oraz zmiana wzorców wydatków konsumenckich w Chinach. Chow Tai Fook zaznaczył jednak, że strategia transformacji firmy – obejmująca m.in. otwieranie nowych punktów sprzedaży w luksusowych centrach handlowych i koncentrację na produktach markowych – przyczyniła się do poprawy przychodów w drugiej części roku. Zysk netto za ten okres zmniejszył się o 9% i wyniósł 5,99 miliarda HKD (763 miliony USD).

Sprzedaż porównywalna – w punktach działających od co najmniej roku – spadła w roku fiskalnym 2025 o 19% w Chinach kontynentalnych oraz o 26% w Hongkongu i Makau. Choć ogólna sprzedaż biżuterii z kamieniami szlachetnymi, platynowej i złotej spadła, przychody z produktów ze złota inkrustowanego diamentami cieszyły się dużą popularnością i wzrosły o ponad 100% w skali roku.

Na dzień 31 marca Chow Tai Fook prowadził łącznie 6 274 punkty sprzedaży w Chinach oraz 87 lokalizacji w Hongkongu i Makau.

Diamcor nie spłacił zobowiązań wobec Tiffany&Co

Tiffany & Co. złożyła zawiadomienie o zamiarze przejęcia aktywów spółki Diamcor Mining po tym, jak ta nie spłaciła pożyczki.

Jubiler należący do koncernu LVMH przekazał spółce wydobywczej, będącej właścicielem projektu Krone-Endora at Venetia w Południowej Afryce, zawiadomienie na podstawie sekcji 244 Ustawy o upadłości i niewypłacalności. Dokument ten stwierdza, że w przypadku niewywiązania się z warunków spłaty pożyczki udzielonej przez Tiffany, firma ma prawo do przejęcia zabezpieczenia obejmującego cały majątek ruchomy Diamcor oraz akcje spółki zależnej DMI Diamonds.

W grudniu Tiffany umorzyła około połowę zadłużenia, ponieważ Diamcor nie była w stanie spłacić całości z powodu słabej koniunktury rynkowej i spadku popytu na diamenty surowe. Po umorzeniu pozostało 3,5 mln CAD (2,4 mln USD) z pierwotnej kwoty 6,8 mln CAD (4,7 mln USD). Spłata miała nastąpić w dwóch transzach: pierwsza po 90 dniach od podpisania umowy, a druga – rok później.

Tiffany i Diamcor łączył wcześniej długoterminowy sojusz, na mocy którego jubiler miał prawo do zakupu do 100% przyszłej produkcji spółki po cenach rynkowych. W zamian Tiffany zapewniła finansowanie na rozwój złoża. W zeszłym roku do zarządu Diamcor dołączył również były dyrektor Tiffany, D. Wayne Howard.

Zawiadomienie na podstawie sekcji 244 stanowi, że Tiffany musi poinformować Diamcor z 10-dniowym wyprzedzeniem o zamiarze przejęcia majątku spółki. Tymczasem – jak dodało Diamcor – strony prowadzą rozmowy nad alternatywnymi rozwiązaniami wobec egzekucji.

Zamknięcie IDE ze względu na wojnę z Iranem

Giełda Diamentów Izraela (Israel Diamond Exchange, IDE) zamknęła swoją halę handlową i przechodzi w tryb „awaryjny” po rozpoczęciu konfliktu z Iranem pod koniec ubiegłego tygodnia.

IDE poinformowała w sobotę na swojej stronie internetowej w komunikacie po hebrajsku, że funkcjonować będą jedynie usługi niezbędne.

Do odwołania zamknięte pozostaną: biura zarządu giełdy, urząd pocztowy, dział importu i eksportu, biuro kontrolera ds. diamentów, dział utrzymania technicznego, restauracje, kawiarnie oraz oddziały banków mieszczące się w kompleksie giełdy.

W piątek IDE przypomniała członkom, że większość polis ubezpieczeniowych nie obejmuje szkód spowodowanych wojną lub atakami terrorystycznymi. Zaapelowano o sprawdzenie swoich umów ubezpieczeniowych oraz możliwości ubiegania się o odszkodowanie na podstawie przepisów dotyczących podatku od nieruchomości.

IDE zapowiedziała, że będzie na bieżąco monitorować sytuację i odpowiednio aktualizować swoje wytyczne.

W piątek rano Izrael przeprowadził ataki powietrzne na irańskie obiekty nuklearne i infrastrukturę wojskową. Iran odpowiedział wystrzeleniem rakiet na Izrael – część z nich uderzyła w Ramat Gan. Dowództwo Obrony Cywilnej Izraela (Home Front Command) zakazało organizowania wszelkich niekoniecznych zgromadzeń na terenie całego kraju.

Udana aukcja Sotheby’s

Pierścionek z diamentem marki Graff był najlepiej sprzedanym obiektem podczas niedawnej aukcji biżuterii Sotheby’s w Nowym Jorku, osiągając cenę 3,2 mln USD.

Pierścionek zdobi szlifowany na prosto (emerald-cut) diament o masie 35,01 ct, barwie D, czystości VVS2 i typie IIa, osadzony między dwoma trójkątnymi diamentami. Biżuteria sprzedała się tuż powyżej swojej górnej estymacji wynoszącej 3 mln USD podczas aukcji High Jewelry 13 czerwca.

Łącznie na sprzedaży uzyskano 31,4 mln USD, przy czym 95% wystawionych przedmiotów znalazło nabywców, a wiele z nich osiągnęło ceny powyżej górnych granic szacunków. W ofercie znalazła się również biżuteria słynnych domów jubilerskich, takich jak JAR, Harry Winston i Boucheron.

HRD Antwerp rezygnuje z certyfikowania syntetyków

HRD Antwerp przestanie wystawiać certyfikaty dla luźnych diamentów laboratoryjnych — to posunięcie ma na celu umocnienie roli organizacji jako międzynarodowego centrum diamentów naturalnych oraz wyraźne rozgraniczenie obu kategorii.

Rezygnacja z certyfikowania syntetyków pozwoli belgijskiemu laboratorium skupić się wyłącznie na diamentach naturalnych i przyczynić się do wzmocnienia zaufania konsumentów — poinformowało HRD w środę. Organizacja nadal będzie jednak wystawiać raporty dla biżuterii zawierającej diamenty syntetyczne.

„HRD Antwerp jako pierwsze laboratorium na świecie przyjmuje jednoznaczne i wyłączne stanowisko na rzecz diamentów naturalnych, co stanowi silny sygnał” – powiedziała Karen Rentmeesters, dyrektor generalna Antwerp World Diamond Centre (AWDC), właściciela HRD. „Jasne rozróżnienie między diamentami naturalnymi a syntetycznymi jest kluczowe dla budowania zaufania konsumentów i ochrony przyszłości diamentów naturalnych.”

HRD zaczęło wystawiać raporty dla luźnych diamentów syntetycznych w 2013 roku. W 2019 roku ujednoliciło terminologię w raportach dla diamentów naturalnych i laboratoryjnych, rozszerzając klasyfikację kolorów oraz stosując wspólne pojęcia z zakresu 4C.

Nowe zasady klasyfikacji wejdą w życie w 2026 roku. HRD zapowiedziało również, że w ograniczonym zakresie nadal będzie analizować diamenty syntetyczne w celach badawczych.

Najważniejsze informacje ze spotkania De Beers z inwestorami i dziennikarzami

De Beers zorganizował w czerwcu duże śniadanie informacyjne, podczas którego przedstawiono aktualizację strategii i kondycji rynku. Dwa główne tematy to marketing oraz pomysł na kreację wartości De Beers.

CEO Al Cook przypomniał strategię Origins, zaprezentowaną rok wcześniej na targach JCK. Firma osiągnęła wszystkie cele, w tym cięcia kosztów na poziomie 100 mln dolarów, a planuje kolejne redukcje o 30 mln. Do kluczowych wydarzeń zaliczył m.in. porozumienie z Botswaną, zakończenie działalności marki Lightbox i koncentrację na syntetykach do celów technologicznych. Eksploracja została skupiona w Angoli, a platforma Tracr oferuje już dane o kraju pochodzenia diamentu. Uruchomiono też maszyny Diamond Proof do weryfikacji autentyczności dla detalistów.

Paul Rowley, wiceprezes ds. handlu, poinformował, że globalna sprzedaż biżuterii diamentowej spadła z 80,6 mld USD w 2023 do 77,5 mld w 2024, głównie przez spowolnienie w Chinach i konkurencję ze strony syntetyków. Udział Chin w sprzedaży naturalnych diamentów spadł z 16% do 5%.

De Beers oficjalnie uruchomił markę Origin — linię oszlifowanych diamentów z pełną historią pochodzenia dzięki systemowi Tracr. Zaprezentowano też nową koncepcję biżuterii Ombré Desert Diamonds, inspirowaną kolorami pustyni — bielą, szampanem i bursztynem — mającą wyznaczać nowe trendy.

Prezydent Botswany, Duma Boko, otworzył „House of Botswana” i podkreślił, że kraj jest otwarty na inwestycje. Wizyta miała na celu przyciągnięcie kapitału i — przypuszczalnie — uczynienie amerykańskich detalistów ambasadorami diamentów z Botswany.

Choć przed De Beers stoi potencjalna sprzedaż, firma wyraźnie dąży do umocnienia swojej wartości w trudnym otoczeniu rynkowym.

Przeczytaj także

Targeto.pl to niezależny serwis analityczny, stworzony przez specjalistów rynku finansowego. 

Zawiera unikalne, fachowe analizy, przeglądy, raporty oraz komentarze dotyczące najbardziej perspektywicznych produktów i rozwiązań inwestycyjnych.

Serwis targeto.pl prowadzony jest w celach edukacyjno-informacyjnych.

Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715).

Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie, a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

© targeto.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.