Strona główna » Rynek diamentów tydzień 7, 2025 r.

Rynek diamentów tydzień 7, 2025 r.

autor Redakcja
0 komentarze

W tygodniu kończącym się 13 lutego przeważały spadki cen diamentów, aczkolwiek skala zmian nie była duża. Widać było realizację zysków na mniejszych diamentach – indeksy RAPI dla diamentów 0,3-karatowych spadły o 0,6%. W innych kategoriach wielkości i czystości spadki również nie przekraczały 0,9%, natomiast minimalne wzrosty (o 0,1%) notowane były dla indeksu RAPI dla diamentów 1-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 oraz dla indeksu RAPI dla diamentów 3-karatowych w kolorach I-K i czystości VS-SI.

Źródło: Rapaport.com

Przemysł diamentowy wyczekuje na klaryfikację nowych zasad dotyczących importu diamentów do USA – od kwietnia 2025 r. ma obowiązywać zasada podawania „kraju wydobycia” podczas importu diamentów, co nakłada na branżę dodatkowe obowiązki w zakresie identyfikowalności pochodzenia diamentów. Jest jeszcze sporo niejasności związanych z nowymi przepisami, które jednak mają być wyjaśniane przez amerykańską administrację. Do tego jeszcze atmosferę oczekiwania podgrzewa zbliżający się kolejny przetarg De Beers, który rozpocznie się 17 lutego. Kupujący chcieliby obniżki cen, ale ze względu na twardą politykę DeBeers nie mogą robić zbyt optymistycznych założeń

Zgodnie z raportem Natural Diamond Council (NDC) i firmy zajmującej się analizą trendów Tenoris, średnia cena biżuterii z naturalnych diamentów we wszystkich kategoriach produktów wzrosła w zeszłym rok o 2,7% r/r, do 2360 USD. Obecnie jubilerzy zwracają uwagę przede wszystkim na zdrowy wzrost cen biżuterii diamentowej w końcówce minionego roku, wynikający ze wzrostu popytu, a nie wzrostu ceny surowca, jak to miało miejsce podczas całego 2024 r. ze złotem. Zwrócił na to uwagę indyjski Titan.

Najważniejsze informacje z 7 tygodnia roku:

Londyńska giełda uruchamia platformę CiviGem

    London Diamond Bourse (LDB) uruchomiła społeczność cyfrową, która ma pomóc w łączeniu członków handlu, umożliwiając im nawiązywanie kontaktów, dzielenie się wiedzą i uzyskiwanie wsparcia.

    Prezes LDB David Troostwyk pierwotnie stworzył platformę CiviGem jako narzędzie do wymiany, dostrzegając potrzebę scentralizowanej społeczności cyfrowej w celu wzmocnienia więzi branżowych. Giełda otwiera ją teraz dla globalnej społeczności diamentów i biżuterii w nadziei, że poprawi to sposób działania handlu.

    Platforma zawiera globalny katalog branżowy, który użytkownicy mogą organizować według lokalizacji, specjalizacji, rodzaju firmy i stowarzyszenia handlowego. Umożliwia im również wysyłanie wiadomości bezpośrednio do kontaktów i uczestniczenie w forach społecznościowych i dyskusjach grupowych w czasie rzeczywistym. Użytkownicy mogą uzyskać dostęp do biblioteki informacji na temat naturalnych diamentów, trendów branżowych i najlepszych praktyk, a także udostępniać i pozyskiwać informacje branżowe. Ponadto CiviGem ma przestrzeń mentoringową, aby zapewnić wsparcie nowicjuszom w branży.

    Mocny segment biżuterii w Kering

      Kering odnotował silną sprzedaż w dziale biżuterii i zegarków w 2024 r., chociaż ogólnie dla grupy był to trudny rok, który doprowadził do spadku w innych segmentach.

      Sprzedaż w kategorii „inne” Kering — obejmującej biżuterię i zegarki, a także inne produkty modowe — spadła o 8% w ujęciu raportowanym do 3,22 mld EUR (3,32 mld USD), poinformowała francuska firma. Przychody w sklepach, które były otwarte rok wcześniej, spadły o 7%. Jednak niższe przychody z marki modowej Alexander McQueen z tego segmentu w dużej mierze przyczyniły się do spadku w dziale, podczas gdy sprzedaż biżuterii wypadła lepiej, głównie w czwartym kwartale.

      „Domy jubilerskie nadal robiły postępy, a szczególnie dobre wyniki osiągnął Boucheron”, zauważył właściciel domów mody Gucci i Yves Saint Laurent. Inne marki biżuterii Kering to Pomellato i Qeelin.

      Przychody z kategorii „inne” spadły o 4% rok do roku w czwartym kwartale do 818 mln EUR (844 mln USD). Ta liczba jest poprawą w stosunku do poprzedniego kwartału, kiedy sprzedaż spadła o 15% rok do roku.

      Sprzedaż grupy spadła o 12% w 2024 r. w ujęciu raportowanym, a w sklepach otwartych rok wcześniej do 17,19 mld EUR (17,74 mld USD). Zysk za cały rok spadł o 62% do 1,13 mld EUR (1,17 mld USD).

      „W niepewnym otoczeniu ekonomicznym i geopolitycznym Kering nadal wdraża swoją strategię, mając na celu osiągnięcie rentownej długoterminowej trajektorii wzrostu” — zauważyła firma. „Grupa intensyfikuje inicjatywy niezbędne do wsparcia rozwoju i wzrostu swoich marek, jednocześnie z determinacją wdrażając działania wymagane do zwiększenia swojej efektywności”.

      Wzrost średniej ceny biżuterii w 2024 r. 

        Średnia cena biżuterii z naturalnych diamentów we wszystkich kategoriach produktów wzrosła w zeszłym rok o 2,7% r/r, do 2360 USD, wynika z raportów Natural Diamond Council (NDC) i firmy zajmującej się analizą trendów Tenoris.

        Organizacja zbadała również inne wiodące trendy, w tym kształt, rozmiar i przejrzystość, które są ważnymi czynnikami wskazującymi preferencje konsumentów. Firmy zebrały dane od ponad 2000 niezależnych jubilerów w całych Stanach Zjednoczonych.

        Diamenty o szlifie brylantowym (round brilliant cut) pozostały najpopularniejsze, stanowiąc 82% kamieni centralnych w biżuterii z naturalnych diamentów sprzedawanej w 2024 r. Jednak fantazyjne kształty, szczególnie owale i markizy, zyskały na popularności w ciągu roku. W zeszłym roku konsumenci zaczęli odchodzić od kupowania diamentów 1-karatowych, decydując się na większe jako kamień centralny. Diamenty o masie od 2 do 2,24 karatów cieszą się coraz większą popularnością, wzrastając o 18% w ciągu roku i stanowiąc 10% rynku.

        Chociaż czystość SI jest nadal wiodącym wyborem konsumentów, stanowiąc ponad połowę wszystkich zakupów, wielu z nich przechodzi na wyższą czystość. Popyt na biżuterię z naturalnych diamentów z centralnymi kamieniami o czystości VS1 wzrósł o 15% rok do roku, podczas gdy czystość VS2 wzrosła o 8%.

        Biżuteria ślubna stanowiła 33% całej sprzedaży biżuterii diamentowej w 2024 r. Tymczasem średnia cena zestawów ślubnych wzrosła o 31%, ponieważ konsumenci kupowali większe kamienie i droższe metale. Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż biżuterii we wszystkich segmentach produktów wzrosła o 5% w zeszłym roku.

        Dobre wyniki dywizji biżuteryjnej w Titanie

          Firma Titan Company z Indii odnotowała „zdrowszy” wzrost sprzedaży biżuterii diamentowej, ponieważ cena złota nadal rosła. Wzrost wartości sprzedaży złotej biżuterii wynikał właśnie z ruchu cenowego tego kruszcu, podczas gdy ceny diamentów były stabilne, a wzrost sprzedaży biżuterii z diamentami był, wg Titana, „znacznie zdrowszy”.

          W okresie świąt Diwali i Dhanteras, a także rozpoczęcia sezonu ślubnego, jubiler skupił się na wprowadzeniu specjalnych kolekcji na wyjątkowe okazje. Firma rozszerzyła również zasięg swoich klientów, zwłaszcza na klientów zamożniejszych. Te wysiłki zaowocowały większą sprzedażą biżuterii diamentowej.

          Titan zauważył również, że nie martwi się konkurencją ze strony diamentów laboratoryjnych, biorąc pod uwagę, że odnotowuje „dość dobry wzrost liczby nabywców” w przypadku tańszej biżuterii z diamentami, gdzie przecież muszą konkurować z kamieniami laboratoryjnymi.

          Firma powtórzyła, że jej klienci szukają przede wszystkim naturalnych diamentów. Z jej badań wynika, że takie jest też życzenie większości jej klientów.

          W trzecim kwartale, który zakończył się 31 grudnia, sprzedaż w Titan wzrosła o 24% rok do roku, a przychody ze sprzedaży biżuterii poprawiły się o 26%. Przychody ze zwykłej biżuterii ze złota wzrosły o 24%, podczas gdy sprzedaż biżuterii z diamentami wzrosła o 21%. W tym trzymiesięcznym okresie odnotowano również najwyższą kwartalną sumę biżuterii z diamentami, już w roku fiskalnym 2025.

          Ostrożny optymizm po AGTA GemFair Tucson

            Po dodaniu dodatkowego dnia do tegorocznych edycji dwóch najważniejszych targów klejnotów w Arizonie wystawcy i kupcy byli już mocno wyczerpani, gdy w niedzielę zakończyły się targi AGTA GemFair Tucson.

            Targi rozpoczęły się w Tucson Convention Center 3 lutego, podczas gdy wydarzenie Gem & Jewelry Exchange (GJX) po drugiej stronie ulicy od tego miejsca trwało od 3 do 8 lutego. Dodatkowy dzień dla obu tych targów był eksperymentem, a organizatorzy nie ujawnili jeszcze dat targów w 2026 roku.

            Dyrektor generalny American Gem Trade Association (AGTA) John W. Ford Sr. powiedział Rapaport News, że liczba handlarzy wzrosła o 2%. Na dokładne dane dotyczące targów trzeba jednak jeszcze poczekać.

            Przeczytaj także

            Targeto.pl to niezależny serwis analityczny, stworzony przez specjalistów rynku finansowego. 

            Zawiera unikalne, fachowe analizy, przeglądy, raporty oraz komentarze dotyczące najbardziej perspektywicznych produktów i rozwiązań inwestycyjnych.

            Serwis targeto.pl prowadzony jest w celach edukacyjno-informacyjnych.

            Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715).

            Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie, a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

            © targeto.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.