Końcówka stycznia nie przyniosła ożywionego handlu na rynku diamentów, a raczej dalej dominowało ostrożne podejście handlarzy i przygotowywanie się do targów Centurion i AGTA GemFair w USA. W tygodniu kończącym się 30 stycznia popyt koncentrował się głównie na małych diamentach o wysokich parametrach. Indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 urósł o 1%. W pozostałych kategoriach wielkości zmiany indeksów RAPI były minimalne. Z kolei wśród diamentów o niższych parametrach koloru i czystości podaż była większa. Indeks RAPI dla diamentów 3-karatowych w kolorach I-K i czystości VS-SI spadł o 0,8%, dla diamentów 0,3-karatowych o 0,6%, a dla diamentów 0,5-karatowych o 0,4%. Minimalnie wzrosły ceny diamentów 1-karatowych.

Źródło: Rapaport.com
Mówi się o umiarkowanym optymizmie dotyczącym sytuacji amerykańskiego konsumenta, po tym jak wydał rekordowo dużo pod koniec 2024 r. Obecnie oczekuje się rekordowej sprzedaży związanej z Walentynkami. Amerykańska National Retail Federation (NRF) prognozuje, że amerykańscy klienci kupią na Walentynki biżuterię wartą 6,5 miliarda, ustanawiając nowy rekord dla tego segmentu. Dzięki temu będzie to największa kategoria wydatków konsumenckich pod względem wartości.
Wydarzeniem tygodnia na rynku było anonsowane osiągnięcie porozumienia przez De Beers i rząd Botswany pod kierownictwem nowego prezydenta w sprawie wydobycia i sprzedaży diamentów z De Beers, co stanowi kluczowy krok w kierunku zabezpieczenia przyszłości jej gospodarki opartej na kamieniach szlachetnych.
Strony ustaliły warunki umowy tuż przed północą 24 stycznia i wkrótce oficjalnie je ujawnią, powiedział prezydent Botswany Duma Boko we wtorek, zgodnie z raportem Bloomberga. Diamenty pozostają bardzo ważną gałęzią gospodarki Botswany, a Debswana — partnerstwo między rządem a De Beers — odpowiada za większość krajowej produkcji diamentów.
Najważniejsze informacje z 5 tygodnia roku:
Mocne prognozy sprzedaży walentynkowej w USA
Amerykańska National Retail Federation (NRF) prognozuje, że amerykańscy klienci kupią z okazji Walentynek kupią biżuterię wartą 6,5 miliarda dolarów, ustanawiając nowy rekord dla tego segmentu. Dzięki temu będzie to największa kategoria wydatków konsumenckich pod względem wartości. Ta kwota jest o 2% wyższa od 6,4 mld dolarów, które konsumenci mieli wydać na biżuterię z okazji świąt rok temu.
Całkowite wydatki na prezenty dla bliskich wyniosą 27,5 miliarda dolarów, prognozuje NRF — o 7% więcej od szacunkowej kwoty 25,8 miliarda dolarów opublikowanej przed Walentynkami w zeszłym roku i jest to najwyższa kwota od czasu, gdy NRF i Prosper Insights & Analytics zaczęły przeprowadzać swoje coroczne badanie w 2004 roku. Ostatni rekord wydatków miał miejsce w 2020 roku.
Ponad połowa amerykańskich konsumentów stwierdziła, że będzie obchodzić święto walentynkowe w 2025 r. Spośród tych, którzy chcą wydać pieniądze, przeciętny konsument wyda 189 USD, co stanowi wzrost o 2% w porównaniu z ubiegłym rokiem i jest porównywalne z poziomem sprzed pandemii w 2020 r. Wzrost ten jest wynikiem zwiększonych wydatków na bliskie osoby, które osiągnął rekordowe 14,6 mld USD, co stanowi wzrost o 3% rok do roku. Całkowite wydatki na prezenty dla członków rodziny mają wzrosnąć o 7% do 4,3 mld USD.
Jedna trzecia konsumentów planuje również kupić prezenty dla przyjaciół, co stanowi wzrost o 28% w porównaniu z 2024 r. i najwyższą liczbę w historii badania. Około 19% kupi prezenty dla współpracowników, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z rokiem poprzednim, podczas gdy 32% kupi coś dla swoich zwierząt domowych. W tym roku mężczyźni chętniej świętują niż w latach ubiegłych, przy czym 55% z nich stwierdziło, że planuje wziąć udział, w porównaniu do 51% rok temu.
Porozumienie Botswany z De Beers osiągnięte
Botswana osiągnęła porozumienie w sprawie wydobycia i sprzedaży diamentów z De Beers, co stanowi kluczowy krok w kierunku zabezpieczenia przyszłości jej gospodarki opartej na kamieniach szlachetnych.
Strony ustaliły warunki umowy tuż przed północą 24 stycznia i wkrótce oficjalnie je ujawnią, powiedział prezydent Botswany Duma Boko we wtorek, zgodnie z raportem Bloomberga. Diamenty pozostają bardzo ważną gałęzią gospodarki Botswany, a Debswana — partnerstwo między rządem a De Beers — odpowiada za większość krajowej produkcji diamentów.
W swojej kampanii wyborczej prezydent skrytykował podejście byłego lidera Mokgweetsi Masisi do negocjacji, sugerując, że De Beers rozważało wycofanie się z umowy za poprzedniej administracji. Od czasu obalenia Botswańskiej Partii Demokratycznej, kierownictwo Boko w ramach koalicji Umbrella for Democratic Change skupiło się na odbudowie relacji z gigantem przemysłu diamentowego.
Podczas gdy umowa zabezpiecza długoletnie partnerstwo między Botswaną a De Beers, Boko zauważyło, że warunki nie uległy większym zmianom, jedynie niewielkim korektom. Zgodnie z ramami przejściowymi przedstawionymi przez poprzedni rząd, państwowa firma handlowa Okavango Diamond Company (ODC) miała otrzymać 30% produkcji Debswany, a rząd miał otrzymać 10 miliardów BWP (720 milionów dolarów) na rozwój kraju.
Pomimo osiągnięcia konsensusu strony nie podpisały jeszcze umowy, ponieważ obie strony czekają na ugruntowanie pozycji nowego rządu przed sfinalizowaniem umowy, poinformowały źródła Rapaport News.
Botswana od dawna wykorzystuje swoje bogactwo surowcowe do napędzania rozwoju gospodarczego, pozycjonując się jako najbogatszy kraj Afryki na mieszkańca.
Dobre wyniki sprzedaży Gem Diamonds za 2024 r.
Przychody Gem Diamonds wzrosły w 2024 r., ponieważ spółka odzyskała większą część dużych kamieni, co doprowadziło do wzrostu ich średniej ceny. Sprzedaż z kopalni Letšeng w Lesotho wzrosła o 10% do 152,8 mln USD w skali roku. Wolumen sprzedaży wzrósł o 5% do 109 967 karatów, a średnia cena wzrosła o 4% do 1390 USD za karat.
W ciągu roku Gem Diamonds odkryło 13 surowych kamieni o masie ponad 100 karatów, w porównaniu z pięcioma rok wcześniej.
Produkcja w całym roku spadła o 4% do 105 012 karatów. Jednak liczba ta nadal przekraczała szacowaną prognozę wynoszącą od 98 000 do 101 000 karatów na ten rok.
Przychody w czwartym kwartale spadły o 12% rok do roku do 32,2 mln USD. Wolumen sprzedaży spadł o 7% do 26 356 karatów, podczas gdy średnia cena spadła o 5% do 1223 USD za karat. Produkcja w tym okresie spadła o 24% do 24 461 karatów.
W ciągu trzech miesięcy zakończonych 31 grudnia Gem Diamonds sprzedało sześć diamentów za ponad 1 milion USD każdy, co stanowiło znaczną część z 11,6 miliona USD całkowitego przychodu w tym okresie. Najwyższa cena, jaką firma osiągnęła w tym okresie, wyniosła 45 077 USD za karat za różowy diament o wadze 3,52 karatów.
Gem Diamonds opublikuje pełne wyniki za 2024 r. w marcu.
Spadek przychodów dywizji biżuterii i zegarków w LVMH
Sprzedaż biżuterii i zegarków w LVMH spadła w 2024 r., ponieważ słabości segmentu luksusowego z pierwszej połowy roku nie przykryła poprawa z drugiego półrocza.
Przychody z tego segmentu spadły o 3% do 10,58 mld EUR (11,03 mld USD) za cały rok. Spadek nastąpił pomimo lepszych wyników w czwartym kwartale, w którym zaobserwowano pozytywny trend w dywizji. Firma wprowadziła „liczne innowacje” we wszystkich domach mody i kontynuowała renowację sklepów w tej kategorii.
Tiffany & Co. zadebiutowało z nową kampanią, a także nową kolekcją we współpracy z Pharrellem Williamsem, która została „wyjątkowo dobrze przyjęta”, zauważył LVMH. Tymczasem The Landmark — flagowy sklep domu mody w Nowym Jorku — osiągnął „rekordowe przychody w 2024 r.” i odnotował czterokrotny wzrost przychodów z wysokiej jakości biżuterii od czasu przejęcia go przez LVMH w 2019 r.
Sprzedaż porównywalna — zakładająca porównywalną strukturę i stałe kursy walut — w przypadku działu biżuterii i zegarków spadła o 2%. Zysk w tej kategorii spadł o 28% do 1,55 mld EUR (1,61 mld USD). W samym czwartym kwartale przychody ze sprzedaży biżuterii i zegarków wzrosły o 3% rok do roku w ujęciu raportowanym do 3,04 mld EUR (3,17 mld USD).
Przychody grupy spadły o 2% w ujęciu raportowanym, ale wzrosły o 1% w ujęciu organicznym do 84,68 mld EUR (88,19 mld USD) za cały rok, a zysk netto spadł o 14% do 19,57 mld EUR (20,38 mld USD).
Niewielki spadek zysków Michaela Hilla w drugiej połowie 2024
Sprzedaż w Michael Hill spadła w pierwszej połowie roku fiskalnego, ponieważ słabość na rynku nowozelandzkim przeważyła nad zyskami świątecznymi w Australii i Kanadzie.
Przychody za sześć miesięcy zakończonych 29 grudnia spadły o 1% rok do roku do 359,1 mln AUD (226,7 mln USD), poinformował w zeszłym tygodniu australijski jubiler. Kanada odnotowała rekordowy wzrost o 2,4% do 90,4 mln CAD (63 mln USD), podczas gdy sprzedaż w Australii wzrosła o 1,3% do 204,9 mln AUD (129,4 mln USD). Jednak trudne warunki gospodarcze w Nowej Zelandii spowodowały spadek o 7% do 60,5 mln NZD (34,5 mln USD).
Pomimo silnej sprzedaży w pierwszych trzech miesiącach roku fiskalnego, początek drugiego kwartału przyniósł „trudne warunki handlowe”, zauważył Michael Hill. Jednak biznes nabrał tempa w grudniu i trwał do stycznia. W tym okresie firma zamknęła osiem słabo prosperujących sklepów w Australii i Kanadzie, aby obniżyć koszty.
„[Chociaż] jesteśmy rozczarowani naszym ogólnym wynikiem sprzedaży za półrocze, firma osiągnęła rekordową sprzedaż z poprzedniego roku zarówno w październiku, jak i listopadzie, mając o osiem sklepów mniej” — powiedział dyrektor generalny Michael Hill, Daniel Bracken. „Płaska sprzedaż za półrocze odzwierciedlała silne wyniki biznesowe w pierwszych trzech miesiącach, rekompensując trudniejsze warunki handlowe na początku drugiego kwartału”.