W drugim tygodniu stycznia rynek diamentów nieco się skorygował, przy czym widać wyraźną dysproporcję zmian cen między diamentami o wysokich parametrach koloru i czystości a tymi o niższych parametrach. Wśród diamentów w kolorach I-K i czystości VS-SI dominowały spadki od 1,4% (diamenty 0,3-karatowe) do 2,2% (diamenty 0,5 i 1-karatowe). Jedynie ceny diamentów 3-karatowych zyskały 0,8%. Z kolei wśród diamentów o wysokich parametrach (kolor D-H, czystość IF-VS2) spadki były niewielkie, rzędu 0,5%, a indeks RAPI dla diamentów 3-karatowych zyskał 0,4%.
Źródło: Rapaport.com
Po okresie świątecznym rynek dopiero budzi się, wciąż dużo dealerów pozostaje na świątecznych urlopach. Mocny jest rynek amerykański, a słabszy indyjski, jednak Titan podał, że zakupy związane ze świętem Diwali mocno podbudowały jego sprzedaż i urosła ona o 24% r/r w trzecim kwartale roku fiskalnego zakończonym 31 grudnia. Z kolei w USA wydatki związane ze świętami, czyli w okresie listopad-grudzień, wg danych Salesforce i Adobe Analytics, pobiły historyczne rekordy. Jako powody podaje się zebrane przez Amerykanów oszczędności, większą pewność sytuacji gospodarczej i większą skłonność do wydatków. To dobry prognostyk na 2025 r.
Warte zauważenia są też kolejne inicjatywy promujące diamenty naturalne. Ostatnio De Beers i Gem & Jewellery Export Promotion Council (GJEPC) ustanowiły wspólny program wspierający handel naturalnymi diamentami w Indiach, zapewniając edukację i materiały promocyjne. Ustanowiony program nosi nazwę nazwie Indian Natural Diamond Retailer Alliance (INDRA).
Najważniejsze informacje z 2 tygodnia roku:
Rekordowa sprzedaż e-commerce w USA w okresie świątecznym – Salesforce
Sprzedaż internetowa w okresie świątecznym w USA wzrosła o 4% rok do roku, ponieważ konsumenci postrzegają sytuację gospodarczą jako lepszą i chętniej wydają oszczędności zgromadzone wcześniej w tym roku.
Przychody osiągnęły rekordowe 282 miliardy dolarów w okresie świątecznym od listopada do grudnia, podczas gdy całkowita sprzedaż wzrosła o 3% do 1,2 biliona dolarów, zgodnie z danymi opublikowanymi przez Salesforce. Jednak wynik ten może okazać się ostatecznie mniejszy z powodu wysokich wolumenów zwrotów, które wzrosły o 28% rok do roku – , do 122 miliardów dolarów.
Jak wynika z analiz Salesforce, zarówno konsumenci, jak i sprzedawcy detaliczni zwiększyli wykorzystanie sztucznej inteligencji w celu ulepszenia zakupów świątecznych za pomocą rekomendacji produktów i spersonalizowanej obsługi zamówień, co wpłynęło na 19% całej sprzedaży online. W przyszłości używanie sztucznej inteligencji ma zmniejszyć odsetek zwrotów.
Kategoria odzież ogólna, w tym biżuteria, miała najwyższe stawki rabatowe w USA, wynoszące 33%, podczas gdy zdrowie i uroda odnotowały 29% obniżek, a artykuły gospodarstwa domowego i wystrój 18%. Salesforce zebrał dane od 1,5 miliarda kupujących.
Adobe też szacuje rekordowe wydatki świąteczne Amerykanów
Dane Adobe Analytics pokazują, że wydatki online w USA były wysokie w okresie świątecznym, osiągając rekordowy poziom, ponieważ konsumenci korzystali z dużych rabatów.
Całkowita sprzedaż online w okresie od listopada do grudnia wzrosła o 8,7% rok do roku do 241,4 miliarda dolarów. Liczba ta jest wyższa od zeszłorocznego wzrostu o 4,9% i nieznacznie przekracza wzrost o 8,4% do 240,8 miliarda dolarów prognozowany przez Adobe we wrześniu. Konsumenci dokonywali większości zakupów za pośrednictwem smartfona, a rekordowe 54,5% wybrało tę metodę, w porównaniu z 51,1% rok temu. W zakupach i wyborach widać też wpływ używania narzędzi AI.
W tym roku było 15 dni, w których kupujący wydali ponad 4 miliardy dolarów. Dla porównania w 2023 r. było to 11 dni, wskazał Adobe. Trzy kategorie wygenerowały ponad 54% wydatków w okresie świątecznym: elektronika, 55,3 miliarda dolarów, odzież z łączną kwotą 45,6 miliarda dolarów i meble, które przyniosły 29,2 miliarda dolarów konsumentów. Były to również kategorie z świetnymi ofertami, zauważył Adobe.
Innym trendem w tym sezonie było korzystanie w procesie sprzedaży z chatbotów opartych na sztucznej inteligencji. Ta funkcja pomagała klientom klikać linki, umożliwiała im znajdowanie i kupowanie produktów oraz poprawiała ich ogólne wrażenia, dodał Adobe.
De Beers i GJEPC wspólnie promują naturalne diamenty w Indiach
De Beers i Gem & Jewellery Export Promotion Council (GJEPC) ustanowiły wspólny program wspierający handel naturalnymi diamentami w Indiach, zapewniając edukację i materiały promocyjne.
Dzięki nowemu programowi o nazwie Indian Natural Diamond Retailer Alliance (INDRA) niezależni indyjscy jubilerzy otrzymają szkolenia, wsparcie i wskazówki, poinformowała we wtorek firma De Beers. Program zaoferuje narzędzia i instrukcje, które pomogą sprzedawcom wykorzystać sztuczną inteligencję do tworzenia spersonalizowanych kampanii i stosowania wielojęzycznych materiałów marketingowych, a także nauczy ich, jak tworzyć wciągające historie.
W styczniu rozpoczną się interaktywne pokazy, na których członkowie GJEPC będą mogli zapisać się do programu.
Współpraca obu podmiotów może znacząco wpłynąć na zwiększony popyt konsumentów na biżuterię z naturalnych diamentów.
Rynek kamieni szlachetnych i biżuterii w Indiach jest wyceniany na 85 miliardów dolarów i przewiduje się, że do 2030 roku osiągnie wartość 130 miliardów dolarów, według przewodniczącego GJEPC Vipula Shaha. INDRA ma na celu zwiększenie sprzedaży biżuterii zaprojektowanej w Indiach na całym świecie. Jej wizją jest edukowanie interesariuszy i poprawa popytu konsumentów przy jednoczesnym skupieniu się na naturalnych diamentach.
Zambia wprowadza cło eksportowe na kamienie szlachetne
Zambia ponownie wprowadziła 15% cło eksportowe na wszystkie kamienie szlachetne, co stanowi poważną przeszkodę dla Gemfields, które prowadzi krajową kopalnię szmaragdów Kagem.
Rząd odwołał zawieszenie cła z 2019 r., ze skutkiem od 1 stycznia tego roku, bez wcześniejszego powiadomienia rynku, wynika z informacji od Gemfields. Zmiana nakłada 15% cło eksportowe na istniejący 6% podatek od kopalin, podnosząc efektywną stawkę podatkowo-celną Kagem do 21%, nie wliczając 30% podatku od osób prawnych.
Przywrócenie cła jest w kontrze do innych krajów konkurencyjnych dla Zambii. Brazylia i Kolumbia, dwaj najwięksi eksporterzy szmaragdów na świecie obok Zambii, nakładają podatki w wysokości zaledwie 2% i 2,5% odpowiednio na dochody, oprócz podatku od osób prawnych w wysokości 34% i 33%.
Zambia wprowadziła cło w 2019 r., ale zawiesiła je pod koniec tego roku po udanych staraniach lobbingowych ze strony sektora szmaragdowego w Zambii. Ostatnia decyzja budzi obawy co do zdolności branży do utrzymania zrównoważonego rozwoju i konkurencyjności na rynku.
Gemfields wprowadził już sześciomiesięczną przerwę w działalności w Kagem z powodu załamania rynku. Zamierza informować interesariuszy o dalszych wydarzeniach, ponieważ radzi sobie z wyzwaniami finansowymi i operacyjnymi, jakie stwarzają podatki i inne kwestie wpływające na jego wynik finansowy.