Źródło: Rapaport.com
Drugi tydzień z rzędu rynek diamentów notuje odbicie w niektórych kategoriach. Najmocniejszy był indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2, który urósł o 0,9%, a w okresie ostatniego miesiąca urósł w sumie o 2,4%. Drugi w kolejności był indeks RAPI dla diamentów 0,5- karatowych w kolorach D-H i czystości IF-VS2 ze wzrostem o 0,6%, co daje wzrost miesięczny o 1,3%. Z diamentów o najwyższych parametrach o 0,3% urósł indeks dla 3-karatowych, a spadł tylko 1-karatowy i to symbolicznie, o 0,1%. Indeksy RAPI dla diamentów o kolorach I-K i czystości VS-SI zachowywały się nieco gorzej, ale minimalne wzrosty notowały indeksy 0,3-karatowe i 3-karatowej. Natomiast straty po 0,5% miały miejsce na indeksach RAPI dla diamentów 0,5- i 1-karatowych.
Lepsza sytuacja na rynku diamentów to zasługa rosnącego popytu w USA w okresie świątecznym. Inflacja CPI w październiku wyniosła tam 2,6% r/r, co było zgodne z oczekiwaniami. Fed stopy ściął stopy o 25 pb. w poprzednim tygodniu, a obecnie po tych danych rynek przeważa też scenariusz kolejnej obniżki w grudniu. Powinno to budować pozytywne nastroje wśród amerykańskich konsumentów. Zaczynają być też widoczne efekty inicjatyw podejmowanych w Indiach. Spadek importu surowych diamentów i produkcji oszlifowanych odbija się na spadku zapasów, co poprawia strukturę rynku. Obecnie większość szlifierni w Indiach ma przestój związany ze świętem Diwali.
Budujący jest też fakt, że jubilerzy wypowiadają się pozytywnie o popycie, spodziewając się mocnej końcówki roku, szczególnie w USA. Jedną z oznak tego jest wzrost sprzedaży sukni ślubnych wcześniejszy niż zwykle, co wg Brilliant Earth jest zachęcającym sygnałem dla rynku jubilerskiego. Z kolei przychody z marek jubilerskich Richemont były wysokie w pierwszej połowie roku obrotowego, nawet gdy ogólna sprzedaż firmy spadła z powodu spowolnienia w Chinach. Sprzedaż marek jubilerskich — Cartier, Van Cleef & Arpels i Buccellati — wzrosła o 2% rok do roku do 7,09 mld EUR (7,6 mld USD) w ciągu sześciu miesięcy zakończonych 30 września. Szczególnie mocny popyt obserwowano w obu Amerykach i Japonii, natomiast słabością raziły Chiny.
Najważniejsze informacje z 47 tygodnia roku:
Richemont zadowolony ze sprzedaży marek jubilerskich
Przychody z marek jubilerskich Richemont były wysokie w pierwszej połowie roku obrotowego, nawet gdy ogólna sprzedaż firmy spadła z powodu spowolnienia w Chinach. Sprzedaż marek jubilerskich — Cartier, Van Cleef & Arpels i Buccellati — wzrosła o 2% rok do roku do 7,09 mld EUR (7,6 mld USD) w ciągu sześciu miesięcy zakończonych 30 września.
Mocna sprzedaż w niektórych regionach, głównie w obu Amerykach i Japonii, pomogła zrównoważyć skrajne osłabienie w regionie Azji i Pacyfiku, w szczególności w Chinach. Przychody z tego segmentu były niższe niż w tym samym okresie rok temu, kiedy Azja skorzystała na odbiciu po przedłużającym się zamknięciu z powodu Covid-19. Wysoka cena złota w tym roku doprowadziła również do wyższych kosztów surowców.
„Richemont wykazał się trwałą odpornością na trudne warunki makroekonomiczne i geopolityczne” — powiedział prezes firmy Johann Rupert. „Korzystając ze zrównoważonego połączenia geograficznego grupy i utrzymującej się siły naszych domów jubilerskich, sprzedaż z kontynuowanych operacji była stabilna przy stałych kursach wymiany”.
Zysk operacyjny marek jubilerskich spadł o 5% do 2,33 mld EUR (2,5 mld USD). Firma przypisała spadek rentowności wyższym kosztom surowców, w szczególności złota, które przeważyły nad ograniczonymi wzrostami cen produktów jubilerskich.
Sprzedaż specjalistycznych zegarków, w tym Piaget i Vacheron Constantin, spadła o 17% do 1,66 mld EUR (1,78 mld USD), podczas gdy zysk operacyjny z tego segmentu spadł o 59% do 160 mln EUR (171,6 mln USD).
Przychody grupy spadły o 1% do 10,08 mld EUR (10,81 mld USD), a zysk operacyjny spadł o 17% do 2,21 mld EUR (2,37 mld USD).
Świąteczny sezon ślubny się zbliża
Brilliant Earth odnotowało wzrost sprzedaży sukni ślubnych, ponieważ konsumenci przygotowują się na nadchodzący sezon świąteczny w USA. Jednak ogólne przychody firmy w tym okresie spadły.
„Wkraczając w okres wzmożonego ruchu świątecznego, jesteśmy zachęceni wczesnymi oznakami poprawy na rynku sukni ślubnych” — powiedziała w zeszłym tygodniu dyrektor generalna Brilliant Earth, Beth Gerstein.
Wzrost nastąpił po tym, jak jubiler podniósł oczekiwane zyski przed potrąceniem odsetek, podatków, amortyzacji i umorzeń (EBITDA) za rok do kwoty od 14 do 16 milionów dolarów, z 12 do 16 milionów dolarów, które ogłosił w sierpniu. Firma utrzymała prognozę sprzedaży na poziomie od 410 do 425 milionów dolarów na rok 2024.
Sprzedaż w trzecim kwartale, który zakończył się 30 września, spadła o 13% rok do roku do 99,9 miliona dolarów, co odzwierciedla słaby popyt konsumentów w obliczu trudnych warunków makroekonomicznych i wzrost udziału w rynku dzięki tańszej biżuterii. Brilliant Earth odnotowało stratę w wysokości 1,1 mln USD w ciągu trzech miesięcy, w porównaniu do zysku w wysokości 2 mln USD w tym samym okresie rok wcześniej.
Jednak firma wprowadziła nową kolekcję biżuterii we współpracy z dr Jane Goodall w okresie od lipca do września, co, jak twierdzi, było jej najbardziej udanym startem do tej pory.
Sprzedaż ogółem w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku spadła o 6% rok do roku do 302,6 mln USD, podczas gdy zysk spadł o 51% do 1,4 mln USD.
Titan i wątpliwości co do rynku LGD
Komentarze dyrektora zarządzającego indyjskiej firmy Titan Company podczas niedawnej rozmowy z analitykiem pozostawiły słuchaczom pole do zastanawiania się, czy sprzedawca detaliczny wejdzie na rynek diamentów hodowanych laboratoryjnie.
Do tej pory firma zawsze stała twardo na stanowisku, że jej klienci wolą naturalne diamenty i że dołoży wszelkich starań, aby upewnić się, że cały jej łańcuch dostaw jest w 100% wydobywany. Więc kiedy analityk zapytał w rozmowie o wynikach za drugi kwartał, co powstrzymuje Titan przed wejściem na rynek LGD, dyrektor zarządzający C.K. Venkataraman udzielił zaskakującej odpowiedzi.
„Dlaczego uważasz, że cokolwiek powstrzymuje nas przed wejściem na rynek LGD? Jeszcze nie rozpoczęliśmy działalności” — zauważył.
Chociaż w tej odpowiedzi nie stwierdzono wprost, że firma wchodzi na rynek diamentów hodowanych laboratoryjnie, „jeszcze nie rozpoczęto działalności” można rozumieć tak, że chociaż jeszcze się to nie wydarzyło, może wydarzyć się w przyszłości.
Inny analityk zapytał, który z banerów firmy będzie nosił taki produkt, jeśli firma faktycznie przejdzie na produkcję laboratoryjną: Czy Titan rozważy syntetyki dla swojej drogiej marki Tanishq lub dla swoich średniej klasy sklepów CaratLane?
„Nie chcielibyśmy dzielić się niczym na temat naszej strategii” – , powiedział Venkataraman. „Jeśli naprawdę się nad tym zastanowić, to jest to kwestia strategii, o której ujawnienie prosicie nas, zanim faktycznie wprowadzimy coś takiego”.
Pytania o syntetyki pojawiły się po tym, jak inna spółka z grupy Titan Company, wielkopowierzchniowy detalista mody lifestylowej Trent, ogłosił pilotaż biżuterii laboratoryjnej. Jednak Trent nie jest jedną z dedykowanych marek biżuterii firmy i działa niezależnie od nich. Komentarz ten jest również następstwem partnerstwa między De Beers a marką Tanishq firmy Titan w celu promowania naturalnych diamentów w Indiach poprzez marketing, edukację i zasięg konsumencki.
Kiedy Rapaport News zapytało bezpośrednio, czy Titan wprowadzi linię laboratoryjnie hodowanych diamentów, Ajoy Chawla, dyrektor generalny działu jubilerskiego firmy, nie wykluczył tego jednoznacznie. Zasugerował jednak, że na pierwszym miejscu stawia diamenty naturalne, a laboratoryjne może traktować jako dodatek czy uzupełnienie oferty. Nie było również jasne, czy potencjalne wprowadzenie nastąpi pod jedną z obecnych marek jubilerskich, czy poprzez stworzenie nowej, jak zrobił to jubiler Chow Tai Fook z siedzibą w Hongkongu.
„W tym momencie uważamy, że segment diamentów laboratoryjnych może ostatecznie wyłonić się jako odrębny i oddzielny segment przypadków użycia, być może moda lub akcesoria, być może niedrogie ozdoby; w innych kategoriach produktów jako ozdoby, takie jak zegarki itp.” – , wyjaśnił. „Może mieć swoje własne miejsce w spektrum ozdób, tak samo jak biżuteria z cyrkonii sześciennych, srebro, kamienie nieszlachetne i być może półszlachetne. Wiele marek modowych również wskoczyło na rynek, a z czasem może pojawić się ich znacznie więcej. Będziemy nadal obserwować tę przestrzeń z dużym zainteresowaniem, biorąc pod uwagę jej sąsiedztwo z naszą kategorią”.
Obniżka prognozy przychodów od Lucary
Lucara Diamond Corp. obniżyła swoją roczną prognozę przychodów po odzyskaniu mniejszej ilości dużych kamieni surowych i spowolnieniu popytu.
Spółka prognozuje, że przychody w 2024 r. wyniosą od 160 do 180 milionów dolarów, w porównaniu z początkowymi prognozami na poziomie od 220 do 250 milionów dolarów. Firma utrzymała swoje szacunki dotyczące zarówno produkcji, jak i wolumenu sprzedaży na poziomie od 345 000 do 375 000 karatów. Nakłady na podziemny projekt firmy w ciągu roku wyniosą około 80 milionów dolarów, co stanowi spadek w porównaniu z poprzednią prognozą na poziomie 100 milionów dolarów.
„Rewizje prognoz dotyczących przychodów z diamentów odzwierciedlają niższą produkcję specjalnych kwalifikujących się do HB [Antwerpia] w połączeniu ze słabnącym globalnym rynkiem diamentów surowych w 2024 r.”, wyjaśniła firma. Spadek opłat związanych z projektem podziemnym wynika z odroczenia kosztów, które zostaną poniesione w 2025 r., a nie w bieżącym roku.
Lucara sprzedaje surowiec ze swojej kopalni Karowe w Botswanie na trzy sposoby: za pośrednictwem kwartalnych przetargów; na swojej platformie cyfrowej Clara, która dopasowuje nabywców do konkretnych diamentów, których potrzebują; oraz za pośrednictwem umowy offtake z HB na surowiec powyżej 10,8 karatów.
Przychody za trzeci kwartał zakończony 30 września spadły o 21% do 44,3 mln USD, ponieważ spółka sprzedała mniejszą część dużych kamieni w ramach umowy kontraktowej z HB. Sprzedaż z tego kanału, która stanowi 63% całkowitych przychodów, spadła z 38,4 mln USD rok temu do 27,8 mln USD w trzecim kwartale 2024 r. Wolumen sprzedaży wzrósł o 4% do 116 221 karatów, a zysk spadł do 200 000 USD z 11,7 mln USD rok wcześniej.