Źródło: Rapaport.com
Na rynku diamentów ostatni tydzień maja okazał się kolejnym spadkowym, z największą przeceną dla diamentów 1-karatowych, tracących nawet ponad 2%. Brak oznak poprawy sytuacji konsumenta w Chinach i niepewność co do trajektorii stóp procentowych w USA także nie pomagają. Rynek jednak liczy, że sentyment na drugą połowę roku poprawią startujące 31 maja targi w Las Vegas. Jednocześnie oczekiwania co do skali ilości odwiedzających są niewielkie, z racji obaw o obecność gości z dalekiej zagranic y (wysokie koszty). Niskie oczekiwania jednak łatwiej przebić, dlatego targi mogą okazać się dobre dla sentymentu na rynku diamentów. De Beers z kolei nastawia się już na długoterminowe odradzanie się rynku diamentów, w krótkim terminie bardziej flagując ryzyka.
Jednocześnie też warto zauważyć postępujący kryzys na rynku diamentów laboratoryjnych. Spadki cen i wzrost podaży wymuszają odważne decyzje. De Beers poinformował, że zaprzestanie produkcji diamentów laboratoryjnych dla swojej marki Lightbox w ramach strategicznej modernizacji firmy, która obejmie również produkcję i sprzedaż naturalnych diamentów. De Beers ma się skupić na rozwoju technologii produkcji syntetyków. Marka Lightbox ma póki co dalej funkcjonować, bo posiada duże zapasy, które może sprzedawać jeszcze wiele miesięcy. Następnie dopiero podejmie bardziej konkretne decyzje co do swojej przyszłości.
Najważniejsze informacje z 20 tygodnia roku:
1. De Beers widzi potencjał długoterminowy w rynku diamentów
Przychody spółki w jej czwartym w tym roku cyklu sprzedażowym spadły, ale spadek dotyczy okresu tradycyjnie mniej istotnego sprzedażowo. De Beers podał, że przychody w cyklu wyniosły 380 mln dolarów, co oznacza spadek o 21% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 r. Kwota ta jest również o 15% niższa niż 446 milionów dolarów, które firma zgłosiła w kwietniowym cyklu, i o 12% niższa niż suma w lutym.
Drugi kwartał to na ogół spokojniejszy okres na zakupy surowca, po uzupełnieniu zapasów po wakacjach w pierwszych trzech miesiącach roku. Jednakże De Beers dołożył wszelkich starań, aby wielkość sprzedaży nie spadła zbyt drastycznie, obniżając ceny mniejszych diamentów. De Beers obniżył cenę towarów o wadze 0,75 karata i mniejszych o 4% do 6%, natomiast towary o wadze od 1 do 1,50 karata spadły o około 4%. Dostosowania cen pomogły skorygować istniejącą różnicę między cenami De Beers a cenami na rynku zewnętrznym. Źródła Rapaport News podają, że gdyby nie dokonano tych obniżek, niektórzy kupujący odmówiliby przyjęcia towaru.
Spowolnienie było oczekiwane przez spółkę, która pozostaje optymistyczna w kwestii długoterminowej perspektywy rynku diamentów. Prezes Cook powiedział: „Oczekuje się, że trendy popytu w USA będą napędzane krótkoterminowymi problemami makroekonomicznymi, ale w nadchodzących latach będą wspierane przez ożywienie w zakresie zamówień, w miarę wygasania skutków blokad związanych z pandemią”.
2. De Beers rezygnuje z produkcji diamentów laboratoryjnych
De Beers poinformował, że zaprzestanie produkcji diamentów laboratoryjnych dla swojej marki Lightbox w ramach strategicznej modernizacji firmy, która obejmie również produkcję i sprzedaż naturalnych diamentów. De Beers ma się skupić na rozwoju technologii produkcji syntetyków. Marka Lightbox ma póki co dalej funkcjonować, bo posiada duże zapasy, które może sprzedawać jeszcze wiele miesięcy. Następnie dopiero podejmie bardziej konkretne decyzje co do swojej przyszłości.
Należący do De Beers oddział Element Six usprawni swoje trzy zakłady chemicznego osadzania z fazy gazowej (CVD), łącząc je wszystkie w warty 94 miliony dolarów zakład w Portland w stanie Oregon. Jak wyjaśnili dyrektorzy, zakład ten stanie się centrum technologicznym produkującym diamenty do zastosowań przemysłowych. Celem De Beers jest uczynienie Element Six liderem rozwiązań w zakresie technologii diamentów laboratoryjnych.
Decyzja ma też wymiar finansowy. W ciągu tych sześciu lat ceny diamentów hodowanych w laboratoriach spadły, co doprowadziło do niższych marż detalicznych w przeliczeniu na dolara i sprawiło, że kategoria ta stała się mniej atrakcyjna dla jubilerów. De Beers również spotkała się z ostrym sprzeciwem branży w różnych momentach, zwłaszcza gdy krótko testowała pierścionki zaręczynowe z diamentami wyhodowanymi w laboratorium. W kwietniu Lightbox obniżył ceny detaliczne nawet o 40%, odzwierciedlając rozwój sytuacji w branży.
Decyzja o ponownym skupieniu się na diamentach naturalnych – stanowiąca część nowej strategii firmy „Origins” – sprawi, że De Beers ożywi marketing kategorii, w tym poprzez partnerstwa ze sprzedawcami detalicznymi. Jest to następstwem niedawnej współpracy firmy z Signet Jewelers, która obejmuje szkolenie sprzedawców w zakresie przedstawiania konsumentom historii naturalnego diamentu. De Beers wprowadzi także na rynek Diamond Proof, nowy dostępny w sklepach instrument do wykrywania diamentów laboratoryjnych.
3. Wyjazdy z Hongkongu obniżyły sprzedaż detaliczną za kwiecień
Przychody ze sprzedaży biżuterii i zegarków spadły w kwietniu o 29% rok do roku do 3,75 miliarda HKD (479,5 miliona dolarów) miesięcznie, wynika z danych Departamentu Spisu Ludności i Statystyki. Sprzedaż we wszystkich kategoriach detalicznych spadła o 15% do 29,58 miliarda HKD (3,78 miliarda dolarów). Liczby te można porównać z marcowymi spadkami rok do roku o 17% w przypadku dóbr luksusowych i 7% ogółem. Spadek na rynku biżuterii w ciągu ostatnich dwóch miesięcy następuje po kilkumiesięcznym wzroście w tej kategorii.
Powodem spadku sprzedaży detalicznej były wyjazdy turystyczne mieszkańców Hongkongu (wyjazdy na święta) oraz gorsza pogoda. Do tego jeszcze pamiętać należy o wysokiej bazie porównawczej, gdy rok temu konsumpcja dóbr luksusowych mocno odbiła po okresie lockdownu. Rząd spodziewa się, że w dalszym okresie przeważać będzie pozytywna dynamika zarobków i działania rządu mające na celu pobudzanie konsumpcji.
4. Spadek sprzedaży indyjskiego Asian Star
Przychody azjatyckiego producenta diamentów i biżuterii z siedzibą w Bombaju spadły o 21% w zeszłym roku finansowym.
Przychody grupy – łącznie ze spółkami zależnymi – spadły do 35,52 miliarda INR (427,3 miliona dolarów) za rok zakończony 31 marca. Sprzedaż diamentów spadła o 22% do 30,75 miliarda INR (369,9 miliona dolarów), podczas gdy przychody z biżuterii spadły o 14% do 6,26 miliarda INR (75,3 miliona dolarów). Zysk spadł o 7% do 775,8 mln INR (9,3 mln USD).
Spadek o 21% to znacznie gorszy wynik niż całej indyjskiej gospodarki, która zanotowała 1% wzrost sprzedaży odnotowany w roku 2023.
Przychody w czwartym kwartale finansowym spadły o 8% rok do roku do 9,94 miliarda INR (119,6 miliona dolarów). Zysk za ten okres wzrósł o 8% do 185,8 mln INR (2,2 mln USD).
5. Nowy pomysł na wykrywanie rosyjskich diamentów
Światowe Centrum Diamentów w Antwerpii (AWDC) opowiada się za utworzeniem systemu weryfikacji diamentów poza Grupą G7 jako sposobu na egzekwowanie sankcji na rosyjskie towary.
W oświadczeniu AWDC napisano: „Uważamy, że jest to niezbędny krok w dalszym rozwoju w kierunku systemu kontroli, który spełnia interesy wszystkich zaangażowanych stron, w szczególności afrykańskich producentów”.
Oświadczenie to jest następstwem sprzeciwu całej branży wobec planu Unii Europejskiej przewidującego, że Antwerpia będzie jednym punktem kontroli. Wymagałoby to poddania wszystkich diamentów weryfikacji w belgijskim mieście, zanim mogłyby wejść na rynki G7 jako już zweryfikowane. Botswana i inne afrykańskie kraje wydobywające diamenty stwierdziły, że procedura ta stanowiłaby niesprawiedliwe obciążenie dla łańcucha dostaw. Światowa Federacja Giełd Diamentów (WFDB) skrytykowała nieefektywność planu.