W ostatni tygodniu października rynek diamentów zachowywał się spokojnie, z lekkim odbiciem w grupie diamentów o wysokich parametrach koloru i czystości. Indeks Rapi dla diamentów 3-karatowych wzrósł o 0,4%, dla 0,3-karaotwych o 0,2%, a dla 0,5-karatowych o 0,1%. Bez zmian pozostał indeks dla diamentów 1-karatowych. W grupie diamentów o kolorach I-K i czystości VS-SI indeksy minimalnie spadły.
We wrześniu import nieoszlifowanych diamentów spadł o 20% r/r, a obecnie mamy przerwę produkcyjną ze względu na święto Diwali. Natomiast na początku okresu świątecznego obserwowany jest spory popyt, zarówno w Indiach, jak i w USA, gdzie National Retail Federation prognozuje rekordowe wydatki świąteczne amerykańskich konsumentów – mają one osiągnąć rekordowy poziom średni 902 USD na osobę w tym sezonie świątecznym, co oznacza wzrost o ponad 25 USD w porównaniu z ubiegłym rokiem. Może to też oznaczać wyższe wydatki w segmencie biżuterii.
Źródło: Rapaport.com
Z drugiej strony, słabość rynku widoczna jest w wynikach producentów diamentów oraz jubilerów. De Beers podał, że produkcja w trzecim kwartale kończącym się 30 września spadła o 25% rok do roku do 5,6 miliona karatów, w porównaniu do 7,4 miliona karatów w tym samym okresie w 2023 r. Z kolei szacunkowe przychody ze sprzedaży za trzeci kwartał wyniosły łącznie 213 mln USD ze sprzedaży 2,1 mln karatów, w porównaniu do 899 mln USD z 7,4 mln karatów z trzech przetargów w tym samym okresie 2023 r. Różnica ta była wynikiem połączenia przez firmę De Beers przetargów na sprzedaż nr 7 i 8 w jeden, którego wartość zostanie zrealizowana w czwartym kwartale, ponieważ sprzedaż trwała po zakończeniu trzeciego kwartału. De Beers rozważa też dalsze ograniczenie produkcji w obliczu słabego rynku, aczkolwiek jeszcze oficjalnie nie zmniejszył planu produkcyjnego na ten rok.
Słabą sytuację w Chinach odzwierciedlają z kolei wyniki Chow Tai Fooka. Hongkoński jubiler podał, sprzedaż spółki spadła o 21% rok do roku w drugim kwartale fiskalnym, ponieważ rekordowe ceny złota zniechęciły konsumentów. Brak turystyki i spadek lokalnej konsumpcji podczas wakacji letnich również wpłynęły na wyniki jubilera. Ponadto konsumenci kupili mniej biżuterii na chińskie święta Złotego Tygodnia, które rozpoczęły się 1 października.
Najważniejsze informacje z 45 tygodnia roku:
Oczekiwania rekordowych wydatków świątecznych w USA
Wydatki amerykańskich konsumentów osiągną rekordowy poziom średni 902 USD na osobę w tym sezonie świątecznym, co oznacza wzrost o ponad 25 USD w porównaniu z ubiegłym rokiem, prognozuje National Retail Federation (NRF).
Około 641 USD całkowitych wydatków zostanie przeznaczonych na prezenty dla członków rodziny, przyjaciół i współpracowników. Kwota ta jest wyższa od 620 USD wydanych na ten sam cel w zeszłym roku, jak podała NRF w zeszłym tygodniu w badaniu przeprowadzonym z Prosper Insights & Analytics.
„Pomimo krótszego okresu między Świętem Dziękczynienia a Bożym Narodzeniem, sprzedawcy detaliczni są przygotowani na zaspokojenie potrzeb konsumentów, oferując kupującym w okresie świątecznym wcześniejsze oferty i wyprzedaże oraz zapewniając dostępność zapasów najbardziej pożądanych artykułów w tym roku” — powiedziała wiceprezes NRF Katherine Cullen.
Pozostałe 261 USD zostanie przeznaczone na artykuły sezonowe niebędące prezentami, w tym dekoracje, jedzenie lub słodycze oraz kartki okolicznościowe. Około 92% dorosłych stwierdziło, że zamierza w tym roku świętować Boże Narodzenie, Chanukę lub afroamerykańskie święto Kwanzaa, co jest zgodne z liczbami z 2023 r.
Około połowa respondentów planowała zacząć robić zakupy przed listopadem, co odzwierciedla stopniowy wzrost z 40% dekadę temu. Główne motywacje do wczesnych zakupów obejmowały rozłożenie budżetu, unikanie stresu w ostatniej chwili, omijanie tłumów i korzystanie z promocji. Mimo to 62% respondentów stwierdziło, że spodziewa się zakończyć zakupy w grudniu. Zakupy online pozostają najpopularniejszym miejscem zakupów świątecznych, a 57% konsumentów planuje zakupy w e-commerce. Popularnymi miejscami zakupów były domy towarowe, sklepy spożywcze i supermarkety oraz sklepy dyskontowe.
Karty podarunkowe znalazły się na szczycie listy życzeń 53% respondentów, przy czym 49% preferowało odzież i akcesoria, w tym biżuterię. Dodatkowe 28% chciało otrzymać książki i inne media, a 25% chciało otrzymać artykuły do pielęgnacji osobistej lub kosmetyki.
De Beers myśli o dalszej redukcji produkcji diamentów
De Beers rozważa dalsze ograniczenie produkcji w obliczu utrzymującego się słabego popytu i nadpodaży w sektorze produkcyjnym. Informacja ta obrazuje przekonanie zarządu De Beers, że branża będzie wymagała długiego okresu ożywienia. Firma do tej pory już obniżyła swój plan produkcji na 2024 r. o 3 miliony karatów.
„Jak wcześniej ogłoszono, zmniejszyliśmy produkcję surowych diamentów w De Beers w odpowiedzi na warunki rynkowe” — powiedział Duncan Wanblad, dyrektor generalny spółki macierzystej De Beers, Anglo American. „Rynek diamentów pozostaje trudny, ponieważ midstream nadal utrzymuje wyższe niż zwykle poziomy zapasów, a ożywienie rynku to długi proces. W związku z tym, wspólnie z naszymi partnerami, będziemy nadal oceniać opcje zmniejszenia produkcji w przyszłości”.
Produkcja w trzecim kwartale kończącym się 30 września spadła o 25% rok do roku do 5,6 miliona karatów, w porównaniu do 7,4 miliona karatów w tym samym okresie w 2023 r. Produkcja w Botswanie spadła o 32% do 4 milionów karatów w związku z planowaną redukcją w Jwaneng. Produkcja w Namibii — gdzie większość diamentów pochodzi z górnictwa morskiego — spadła o 14% do 456 000 karatów. Produkcja w Republice Południowej Afryki wzrosła o 41% do 513 000 karatów, ponieważ wydobycie w niedawno przekształcononej kopalni Venetia nabrało tempa. Tymczasem w Kanadzie produkcja spadła o 11% do 603 000 w efekcie tego, że De Beers przetwarzał rudę niższej jakości.
Szacunkowe przychody ze sprzedaży za trzeci kwartał wyniosły łącznie 213 mln USD ze sprzedaży 2,1 mln karatów, w porównaniu do 899 mln USD z 7,4 mln karatów z trzech przetargów w tym samym okresie 2023 r. Różnica ta była wynikiem połączenia przez firmę De Beers przetargów na sprzedaż nr 7 i 8 w jeden, którego wartość zostanie zrealizowana w czwartym kwartale, ponieważ sprzedaż trwała po zakończeniu trzeciego kwartału.
Na razie firma De Beers utrzymuje swoje prognozy produkcyjne na poziomie 23–26 mln karatów na cały rok.
Słaba sprzedaż w Chow Tai Fook
Sprzedaż detaliczna w hongkońskim jubilerze Chow Tai Fook spadła o 21% rok do roku w drugim kwartale fiskalnym, ponieważ rekordowe ceny złota zniechęciły konsumentów. Brak turystyki i spadek lokalnej konsumpcji podczas wakacji letnich również wpłynęły na wyniki jubilera. Ponadto konsumenci kupili mniej biżuterii na chińskie święta Złotego Tygodnia, które rozpoczęły się 1 października.
Sprzedaż detaliczna w Hongkongu i na wszystkich innych rynkach poza Chinami kontynentalnymi, które odpowiadają za 12% całkowitych przychodów firmy, spadła o 31%. W Chinach — które stanowią pozostałe 88% — sprzedaż spadła o 19%.
Sprzedaż w sklepach porównywalnych odnotowała 31% spadek rok do roku w Hongkongu i Makau. Sprzedaż w Hongkongu spadła o 28%, podczas gdy w Makau nastąpił większy spadek o 40%. Na kontynencie sprzedaż w tych samych sklepach spadła o 24%.
Tymczasem sprzedaż produktów ze złota — w tym biżuterii — w sklepach porównywalnych spadła o 25% w Chinach, podczas gdy biżuteria z kamieniami szlachetnymi spadła o 28%. W Hongkongu i Makau produkty ze złota spadły o 36%, a biżuteria z kamieniami szlachetnymi spadła o 17%.
Niższe prognozy przychodów na ten rok od Burgundy Diamond Mines
Burgundy Diamond Mines obniżyło swoje prognozy przychodów na cały rok w związku ze słabym popytem i niskimi cenami surowca. Przychody w 2024 r. wyniosą teraz od 430 do 460 milionów dolarów, a nie od 460 do 500 milionów dolarów, jak pierwotnie prognozowała firma. Ruch ten odzwierciedla przedłużające się spowolnienie na rynku.
W trzecim kwartale przychody wzrosły o 30% do 118 milionów dolarów pomimo 28-procentowego spadku średniej ceny do 83 dolarów za karat, ponieważ wolumen sprzedaży wzrósł o 80% do 1,4 miliona karatów.
Firma obniżyła również prognozy produkcji do 4,7–5 milionów karatów w porównaniu z poprzednimi 4,9–5,3 miliona karatów. Korekta następuje, gdy Burgundy przechodzi z kopalni Sable do odkrywkowej kopalni Point Lake i przetwarza rudę niższej jakości.
W tym okresie Burgundy wydobył 36-karatowy, fantazyjnie żółty diament, a także 11,3-karatowy, fantazyjnie żółty diament. Firma ma obecnie zapas surowych diamentów wynoszący 1,1 miliona karatów, o wartości 73,2 miliona dolarów.
Burgundy spodziewa się przeprowadzić dwie aukcje w czwartym kwartale, który kończy się 30 grudnia. Druga, która odbędzie się w tym okresie, będzie wydarzeniem większym niż zwykle, obejmującym zapasy przeniesione z poprzednich cykli i surowe diamenty przeniesione wcześniej, co umożliwi Burgundy wykorzystanie czasu przedświątecznego, ponieważ sprzedawcy detaliczni tradycyjnie wykorzystują ten okres do zaopatrzenia się na sezon świąteczny.