Źródło: Rapaport.com
Na rynku diamentów czerwiec póki co nie przynosi poprawy, ceny diamentów dalej spadają. Większym zainteresowaniem cieszą się diamenty o gorszych parametrach, co było też widoczne podczas targów JCK Las Vegas. Brak większej podaży z Indii odciska tu swój wpływ. Wrażenia z targów są mieszane – z jednej strony pokazały popyt na diamenty o niższej czystości SI, a na początku targów zainteresowanie kupujących i ruch były spore, jednak bliżej ich końca wielu uczestników opuściło targi.
Na targach dało się też wyraźnie zauważyć odchodzenie od diamentów laboratoryjnych. Wystawcy mówili, że klienci którzy w zeszłym roku zainwestowali w produkty wytwarzane w laboratoriach, teraz kupują produkty naturalne, co odzwierciedla gwałtowny spadek cen kamieni laboratoryjnych i marż sprzedawców detalicznych w dolarach. Obecnie zainteresowanie było wykazywane tylko diamentami laboratoryjnymi w bardzo niskich cenach. Dodatkowo, podejście producentów ilustruje decyzja De Beers o zaprzestaniu produkcji LGD dla marki Lighthouse i skupienie się na ich core biznesie, czyli diamentach naturalnych.
Najważniejsze informacje z 24 tygodnia roku:
1. Mieszane wrażenia po targach w Las Vegas
Handel diamentami podczas zakończonych w poniedziałek targów JCK Las Vegas odbywał się w atmosferze ostrożności i niechęci do dużych zakupów. Amerykański konsument pozostaje niepewny.
JCK Las Vegasi odzwierciedlały mieszane trendy widoczne w branży. Dostawcy diamentów wystawiali różne recenzje, a konkurencja ze strony diamentów laboratoryjnych nadal miała wpływ na sprzedaż. Niektóre kategorie kamieni naturalnych – głównie kamienie o czystości SI – wypadły dobrze.
Wielu wystawców przystąpiło do targów z niskimi oczekiwaniami ze względu na panujące słabe warunki rynkowe. Piątek, pierwszy dzień targów JCK, był lepszy od przewidywań dla handlarzy diamentami, ale w sobotę biznes spowolnił z powodu nieobecności wielu żydowskich uczestników. Następnie aktywność ustała i w poniedziałek panowała cisza, kiedy to wielu sprzedawców detalicznych już opuściło sklepy.
Diamenty o czystości SI, kluczowy produkt w USA, sprzedawały się dobrze, a detaliści stopniowo wracali do ich naturalnych odpowiedników. Ta kategoria bowiem ucierpiała w zeszłym roku z powodu konkurencji ze strony diamentów laboratoryjnych, ale w tym roku powróciła do formy.
Dostawcy zgłaszali stałe zainteresowanie diamentami o czystości SI o masie od 1 do 2 karatów, w kolorze od G do J. Diamenty o masie 3 karatów i większe wypadły dobrze, podczas gdy diamenty najmniejsze – kamienie o masie około 0,25 karata – były poszukiwane głównie w czystości SI.
SI2 radziły sobie lepiej niż SI1, odzwierciedlając szersze trendy rynkowe. Według danych RapNet, ceny okrągłych, 1-karatowych diamentów D do H, SI2 wzrosły w maju o 0,9%. ceny SI1 w tych kategoriach spadły w tym samym okresie o 1,7%. Dla porównania, indeks RapNet Diamond Index (RAPI™) dla towarów o masie 1 karata – obejmujący diamenty okrągłe, D do H, IF do VS2 – spadł w maju o 3,8%. Popularność diamentów o czystości SI wynika z ich braków (niższa produkcja w Indiach).
Na targach dało się też wyraźnie zauważyć odchodzenie od diamentów laboratoryjnych. Wystawcy mówili, że klienci którzy w zeszłym roku zainwestowali w produkty wytwarzane w laboratoriach, teraz kupują produkty naturalne, co odzwierciedla gwałtowny spadek cen kamieni laboratoryjnych i marż sprzedawców detalicznych w dolarach.
2. Udana aukcja szmaragdów Gemfields
FirmaGemfields odnotowała dobre wyniki aukcji szmaragdów z kopalni Kagem w Zambii, osiągając rekordowe ceny pomimo słabnącego rynku.
Na aukcji, która odbyła się w Tajlandii w dniach 13–30 maja, firma zarobiła 35 milionów dolarów. Jak wynika z jej danych, wszystkie z 46 oferowanych kamieni znalazły nabywców. W sumie firma Gemfields sprzedała 208 990 karatów wysokiej jakości szmaragdów, co podniosło średnią cenę do 168 dolarów za karat – nieco powyżej 166 dolarów za karat, jakie osiągnęły poprzednia seria aukcji szmaragdów rok wcześniej.
„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że możemy poinformować o dobrych wynikach aukcji pomimo nieco gorszych warunków rynkowych” – powiedział Adrian Banks, dyrektor zarządzający firmy ds. produktów i sprzedaży. „Dzisiejszy wynik pokazuje, że zarówno popyt, jak i chęć płacenia wyższych cen za wysokiej jakości szmaragdy zambijskie utrzymują się na zdrowym poziomie. Całkowita cena za karat sprzedawanych partii odzwierciedla rekordową kwotę osiągniętą na poprzedniej aukcji wysokiej jakości Kagem.”