Strona główna » Podsumowanie 19 tygodnia 2024 roku na rynku diamentów

Podsumowanie 19 tygodnia 2024 roku na rynku diamentów

autor Redakcja
0 komentarze

Na rynku diamentów cały czas obserwuje się małą aktywność handlową, co przekłada się na słabe wyniki indeksów. W samym kwietniu indeks RAPI dla diamentów 1-karatowych spadł o 3,5%. Brak odbicia cen diamentów zmusił De Beers do obniżenia cen mniejszych nieoszlifowanych diamentów na majowym spotkaniu z klientami. Obniżenie ceny dla diamentów 0 masie 0,75 karata było w granicach 4-6%, natomiast większe kamienie o masie 1-1,5 karata potaniały o ok. 4%. Ceny dużych diamentów 5-10 karatów nieznacznie wzrosły, chociaż uczestnicy rynku mówią o zmianie wynikającej też ze zmian w asortymencie.

Wpływ sankcji na rosyjskie diamenty pozostaje jeszcze ograniczony, a dodatkowo UE proponuje wyłączenie z sankcji diamenty nieoszlifowane wydobyte przed styczniem 2024 r. i oszlifowane wydobyte przed marcem 2024. Rynek przygotowuje się do targów w Las Vegas, które odbędą się w atmosferze niepewności co do popytu konsumenckiego w USA.

Spadek sprzedaży detalicznej w Hongkong

Przychody ze sprzedaży biżuterii i zegarków spadły w marcu o 18% rok do roku do 4,18 miliarda HKD (534,2 miliona dolarów), co wynika z danych Departamentu Spisu Ludności i Statystyki. Sprzedaż we wszystkich kategoriach detalicznych spadła o 7% do 31,19 miliarda HKD (3,99 miliarda dolarów). Liczby te można porównać ze spadkiem w lutym o 3,7% rok do roku w przypadku dóbr luksusowych i ogólnym wzrostem o 1,9%. Warto tu jednak pamiętać o tym, że sprzedaż wchodzi w efekt wysokiej bazy, a obecny ruch turystyczny normalizuje się.

Spadek w branży biżuterii następuje po kilku miesiącach wzrostu w tej kategorii, kiedy to wspierany był napływem turystów i efektami niskiej bazy. Hongkong czerpie dużą część swoich dochodów z dóbr luksusowych od turystów – głównie z kontynentu – którzy przybywają w celu zakupu towarów. Niedawne odejście chińskich nabywców od biżuterii diamentowej na rzecz  złota miało również wpływ na biżuterię.

De Beers ścina ceny mniejszych diamentów

Firma De Beers obniżyła ceny mniejszych nieoszlifowanych diamentów, chociaż producenci twierdzą, że korekty nie wystarczą, aby złagodzić ich wyzwania związane z rentownością. Obniżenie ceny dla diamentów o masie 0,75 karata było w granicach 4-6%, natomiast większe kamienie o masie 1-1,5 karata potaniały o ok. 4%. Ceny dużych diamentów 5-10 karatów nieznacznie wzrosły, chociaż uczestnicy rynku mówią o zmianie wynikającej też ze zmian w asortymencie.

Ceny mniejszych diamentów w ostatnich kwartałach prezentowały się lepiej, zwłaszcza dobrze radząc sobie (na tle branży) w okresie dekoniunktury w zeszłym roku. W rezultacie De Beers przez jakiś czas pozostawił ceny w tej kategorii w większości niezmienione. Jednak od tego czasu różnica między cenami De Beers a cenami na rynku zewnętrznym pogłębiła się, co skłoniło firmę do dokonania częściowej korekty. Także jest to też odpowiedź na duże spadki cen diamentów oszlifowanych, bo De Beers trzymał cenniki wysoko w relacji do cen diamentów oszlifowanych.

Dobre wyniki indyjskiego jubilera Titan

Sprzedaż i zyski indyjskiej firmy jubilerskiej Titan Company wzrosły w czwartym kwartale roku fiskalnego, ponieważ nowe kampanie marketingowe („Festiwal Diamentów”) skierowane do kobiet, zachęcające do kupna biżuterii, okazały się skuteczne. Na sprzedaży wpłynęło także dodanie kilku nowych lokalizacji do sieci sklepów. W tym kwartale Tanishq otworzył dwa nowe sklepy międzynarodowe – w Dubaju i USA oraz 11 nowych sklepów w Indiach. Marka Mia dodała z kolei 16 nowych butików.

Przychody wzrosły o 21% rok do roku, do 126,53 miliarda INR (1,52 miliarda dolarów) za trzy miesiące zakończone 31 marca, włączając w to spółki zależne, jak podał w zeszłym tygodniu sprzedawca detaliczny. Zysk netto wzrósł o 4,8% do 7,71 miliarda INR (92,3 miliona dolarów). Przychody z biżuterii, największego działu firmy, wzrosły w tym okresie o 21%, podczas gdy sprzedaż zegarków wzrosła o 6%.

Przychody za cały rok wzrosły o 26% do 516,17 miliardów INR (6,18 miliardów dolarów). Tymczasem zysk netto wzrósł o 7% do 34,96 miliarda INR (418,7 miliona dolarów).

Tąpnięcie zysku za I kw. w Mountain Province

Zysk Mountain Province w pierwszym kwartale spadł o 76% r/r ze względu na mocne spadki cen nieoszlifowanych diamentów. Zysk netto spadł do 6,8 mln CAD (5 mln dolarów). Przychody spadły o 31% do 89,4 mln CAD (66,1 mln USD). Wolumen sprzedaży spadł o 2% do 938 310 karatów, podczas gdy średnia cena spadła o 29% do 95 CAD (70 dolarów) za karat.

Mountain Province, która posiada 49% kanadyjskiej kopalni Gahcho Kué w ramach spółki joint venture z większościowym właścicielem De Beers, odnotowała spadek swojego udziału w produkcji o 4% do 619 795 karatów w ciągu trzech miesięcy. Wolumen przerobionej rudy wzrósł o 5% do 805 557 ton, podczas gdy zawartość rudy spadła o 9%.

Jednocześnie kopalnia Gabcho Kue przeszła restrukturyzację techniczną. Zmiany obejmują ulepszenia konstrukcyjne, co według firmy zwiększy wydajność produkcji w karatach. Wyniki tych zmian Spółka opublikuje pod koniec drugiego kwartału.

Przeczytaj także

Targeto.pl to niezależny serwis analityczny, stworzony przez specjalistów rynku finansowego. 

Zawiera unikalne, fachowe analizy, przeglądy, raporty oraz komentarze dotyczące najbardziej perspektywicznych produktów i rozwiązań inwestycyjnych.

Serwis targeto.pl prowadzony jest w celach edukacyjno-informacyjnych.

Informacje przedstawione na tej stronie internetowej są prywatnymi opiniami autorów i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715).

Autorzy nie ponoszą odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie materiałów zawartych na tej stronie, a czytelnik podejmuje decyzje inwestycyjne na własną odpowiedzialność.

© targeto.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone.