W pierwszym tygodniu września sytuacja na rynku diamentów pozostaje trudna, ale odnotowano wzrost popytu na duże diamenty o niższych parametrach. Indeks RAPI dla diamentów 3-karatowych w kolorach I-H i czystości VS-SI wzrósł o 0,2%. Jednak pozostałe kategorie diamentów nadal notowały spadki, a największe przeceny dotyczyły małych diamentów o najwyższych parametrach — indeks RAPI dla diamentów 0,3-karatowych spadł o 3,2%, a dla diamentów 0,5-karatowych o 2,7%.
Źródło: Rapaport.com
Tydzień w USA był krótszy ze względu na poniedziałkowe Święto Pracy, a kupujący dokonywali selektywnych zakupów, uwzględniając wysokie poziomy zapasów oraz niepewność co do siły nabywczej konsumentów. Wpływ na ich zachowania miała również przecena diamentów syntetycznych. Konsument chiński prezentuje się słabo — sprzedaż biżuterii i zegarków w Hongkongu w lipcu spadła aż o 25% w porównaniu do poprzedniego roku, a oczekiwania przed wrześniowym wydarzeniem Jewellery & Gem World są niskie.
Indie wciąż podejmują działania zmierzające do ograniczenia poziomu zapasów, a tamtejsze szlifiernie ograniczają produkcję. Mimo to Rapaport zachowuje ostrożność, nadal dostrzegając nadpodaż diamentów. Z drugiej strony, indyjski przemysł widzi potencjał w popycie związanym z sezonem ślubnym i świętem Diwali. List GJEPC skierowany do uczestników indyjskiego rynku diamentowego wskazuje na kilka czynników mogących wspierać rynek, takich jak ograniczanie podaży diamentów, poprawiająca się sytuacja makroekonomiczna w USA oraz wzmożenie działań promocyjnych na rzecz diamentów naturalnych.
Najważniejsze informacje z 37 tygodnia roku:
Spadek hongkońskiej sprzedaży detalicznej w lipcu
Sprzedaż detaliczna w Hongkongu spadła w lipcu, ponieważ konsumenci częściej wybierali wyjazdy zagraniczne zamiast zakupu towarów i usług. Przychody ze sprzedaży biżuterii i zegarków zmniejszyły się o 25% rok do roku, osiągając wartość 3,75 miliarda HKD (480,7 miliona USD). Sprzedaż w całym sektorze detalicznym spadła o 12% do poziomu 29,13 miliarda HKD (3,74 miliarda USD). Dla porównania, w czerwcu odnotowano roczne spadki o 23% w przypadku dóbr luksusowych i o 10% w ujęciu ogólnym.
„Wartość całkowitej sprzedaży detalicznej spadła w lipcu w porównaniu z rokiem poprzednim z powodu zmieniających się wzorców konsumpcji oraz silnego dolara hongkońskiego. Jednym z czynników był także wzrost liczby wyjazdów zagranicznych mieszkańców w okresie wakacji letnich” — skomentował rzecznik rządu. Dodatkowo wysoką bazą porównawczą w zeszłym roku przyczyniła się do większego spadku.
W pierwszych sześciu miesiącach roku sprzedaż dóbr luksusowych spadła o 15%, osiągając wartość 30,25 miliarda HKD (3,88 miliarda USD). Sprzedaż we wszystkich kategoriach detalicznych zmniejszyła się o 7%, do poziomu 220,59 miliarda HKD (28,29 miliarda USD).
Rząd spodziewa się dalszych trudności w zakresie wzrostu sprzedaży w najbliższej przyszłości, ale liczy na efekty programów stymulacyjnych oraz pozytywny wpływ rosnącej gospodarki i wzrostu dochodów ludności.
Rio Tinto odracza przetarg w Diavik
Rio Tinto przełożyło przetarg na nieoszlifowane diamenty z kopalni Diavik w Kanadzie, powołując się na niższe wolumeny produkcji. Przetarg, który pierwotnie miał się odbyć od 30 września do 2 października, został przesunięty na czas po indyjskim święcie Diwali, które trwa od 31 października do 1 listopada.
„Wyzwania geotechniczne w kopalni w lipcu i sierpniu doprowadziły do przełożenia niektórych działań sprzedażowych w Diavik” — powiedział Patrick Coppens, dyrektor generalny ds. sprzedaży i marketingu w dziale diamentów Rio Tinto.
„We wrześniu zaoferujemy różnorodną kolekcję naturalnych, dużych, bezbarwnych diamentów (ponad 10,8 karata) oraz diamentów o kolorach fantazyjnych z zeszłorocznej produkcji”. Niedobór jest wynikiem osiadania, które wykryto w lipcu na części drogi prowadzącej do podziemnego obszaru A154, jednego z dwóch głównych wyrobisk górniczych w Diavik. Zjawisko to zmusiło Rio Tinto do tymczasowego zamknięcia tego obszaru. Osiadanie prowadzi do stopniowego lub całkowitego zapadania się gruntu. Firma wstrzymała również na krótko produkcję w pierwszej połowie roku, aby umożliwić pracownikom przeżycie żałoby po kolegach, którzy zginęli w katastrofie lotniczej.
W lipcu Rio Tinto odnotowało stratę w wysokości 65 milionów dolarów w swoim oddziale diamentowym, w porównaniu z zyskiem 44 milionów dolarów osiągniętym rok wcześniej. Strata ta towarzyszyła 25% spadkowi produkcji, która wyniosła 1,4 miliona karatów. Spółka spodziewa się powrotu do normalnego harmonogramu przetargów w krótkim okresie. Kolejna sprzedaż firmy planowana jest na dni od 18 do 20 listopada. Diavik, jedyne aktywo diamentowe Rio Tinto, ma zostać zamknięte w 2026 roku.
Dobry start roku fiskalnego w Michaelu Hillu
Sprzedaż grupy Michael Hill wzrosła w pierwszych ośmiu tygodniach nowego roku fiskalnego, co było wynikiem przejęcia sieci Bevilles oraz przejścia na droższe zapasy. W lipcu i sierpniu sprzedaż wzrosła o 3,2% rok do roku, podczas gdy sprzedaż w tych samych sklepach — czyli placówkach otwartych co najmniej 12 miesięcy — zwiększyła się o 2,7%. Wzrost sprzedaży w tych samych sklepach wyniósł 5% w Australii i 4% w Kanadzie, natomiast w Nowej Zelandii przychody spadły o 6%. Firma wyraziła zadowolenie z tych wyników.
Przychody grupy za rok fiskalny zakończony 30 czerwca wzrosły o 4,2%, osiągając 644,9 miliona AUD (437,2 miliona USD). Całkowita kwota obejmowała sprzedaż z sieci sklepów Bevilles, którą firma nabyła w kwietniu 2023 roku za 30 milionów USD. W całym roku przychody w Australii wzrosły o 10%, podczas gdy w Nowej Zelandii sprzedaż spadła o 12%, a w Kanadzie pozostała na niezmienionym poziomie.
W ramach działań mających na celu podniesienie prestiżu marki Michael Hill zastąpił swoje zapasy biżuterią o wyższej wartości. Średnia wartość transakcji wzrosła o 6% w skali roku, mimo trudnej sytuacji rynkowej. W tym samym okresie firma rozszerzyła swoją sieć Bevilles, otwierając 10 nowych lokalizacji, co zwiększyło łączną liczbę sklepów tej sieci do 36.
Okavango z większymi środkami na zakupy diamentów
Okavango Diamond Company (ODC) zamierza zabezpieczyć 300 milionów dolarów w kredytach bankowych, aby sfinansować większe zakupy surowca diamentowego — wynika z wypowiedzi ministra finansów Botswany. Działanie to jest efektem nowej umowy sprzedaży zawartej między rządem Botswany a De Beers, która przewiduje przydzielenie większej części towarów ODC.
Obecnie ODC otrzymuje 25% produkcji od Debswana, wspólnego przedsięwzięcia rządu Botswany i De Beers. Na mocy nowej umowy udział ten ma wzrosnąć do 30% w krótkim okresie, a docelowo osiągnąć 50%. Jednak firma handlowa z siedzibą w Gaborone może obecnie przeznaczyć na zakupy jedynie do 70 milionów dolarów, korzystając z własnych rezerw gotówkowych. W związku z tym potrzebne jest dodatkowe finansowanie.
ODC wyznaczyła Standard Chartered Bank do ustrukturyzowania i koordynowania nowego kredytu w wysokości 300 milionów dolarów, aby wesprzeć zakupy większych wolumenów od DTC Botswana — jednostki zajmującej się sprzedażą diamentów Debswana do De Beers i ODC. Kredyt będzie obowiązywał przez rok, a kredytodawcy zachowają możliwość jego corocznego przedłużenia.
Wcześniej ODC posiadała 10-letni odnawialny kredyt obrotowy w Standard Chartered Bank Botswana, z limitem kapitałowym wynoszącym 140 milionów dolarów, zabezpieczony 100-milionową gwarancją rządową. Firma nigdy nie musiała korzystać z tej gwarancji, ale jej obecność pomogła uzyskać korzystne warunki cenowe.